Ik weet niet of ik deze vraag hier wel mag stellen. Maar ik vraag niets over het maken of kopen van vuurwerk of andere explosieven, dus ik hoop dat ik hiermee niet de regels overtreed.
Ik vraag me af hoe hoog kan de druk oplopen in een lawinepijl in bar?
Waarom stel ik deze vraag, nou ik heb een keer in een krant een keer een artikel gelezen over de gevaren van (illegaal)vuurwerk. Ze hadden daar de kracht gemeten van een simpele groene strijker. Het bleek dat de druk in zo'n groene strijker kan oplopen tot meer dan 100bar, in een heel kort tijdsbestek. Maar bij een lawinepijl moet de druk natuurlijk nog veel groter zijn, mijn vraag is hoe hoog kan de druk in een lawinepijl oplopen?
En hoe hoog kan de druk in een rotje oplopen, ik bedoel dan een gewoon rotje zoals een astronaut, daar zal de druk natuurlijk wel veel minder in zijn. Maar hoeveel bar kan dat dan zijn?
Dus ik vraag hierbij niets over het maken of kopen van vuurwerk, ik weet dat ik dat niet mag vragen, dus daarom doe ik dat niet. Ik vraag hier alleen om het mechanisme hierachter, zoals kracht en druk.