sjors d
Artikelen: 0
Berichten: 20
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 14:08

Profielwerkstuk boogbrug

Hallo,

Wij gaan in ons profielwerkstuk de eigenschappen onderzoeken waar de beste boogbrug aan moet voldoen. Hierin onderzoeken we onder andere wat de perfecte boog is en de rol die kracht, booglengte en hoogte hierbij spelen. We proberen uit te vinden wat de verbanden tussen deze factoren zijn. Verder maken we een model van een boogbrug met spaghetti, van dit model bekijken we wat de capaciteit in verhouding met het gewicht is. We proberen dit vervolgens te vertalen naar een echte brug. We kijken dan waar de capaciteit van afhankelijk is en schatten in hoe dit zich verhoudt met het aantal auto’s dat een dergelijke brug kan dragen.

We weten alleen nog niet hoe we de capaciteit in verhouding moeten berekenen.

Gr. Sjors en Jasper
Gebruikersavatar
jhnbk
Artikelen: 0
Berichten: 6.905
Lid geworden op: za 16 dec 2006, 09:10

Re: Profielwerkstuk boogbrug

Het principe is uiteraard dat er over de gehele boog enkel drukkrachten aanwezig zijn. (Metselwerk, ongewapend beton, enz. kunnen hebben enkel een verwaarloosbare treksterkte.)

De berekening van een boogbrug in metselwerk is echter niet triviaal. Er zijn verschillende methoden een overzichtje kan je vinden in [1]. (Vraagt wel een stevige voorkennis) Ik herinner mij dat [2] ook wel wat info bevat over boogconstructies. (Zonder scharnieren, met scharnieren, enz)

De eenvoudigste berekening die je kan toetsen aan de werkelijkheid is misschien nog een vakwerkboogbrug. Iets van bijvoorbeeld deze vorm (Uiteraard ook een gespiegeld deel):

Afbeelding

[1] Proske, D., & van Gelder, P. (2009). Safety of historical stone arch bridges. Springer.

[2] http://berekeningvanconstructies.be/
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”