Benm
Artikelen: 0

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Zelf dacht ik dat bij een meerderjarige en een minderjarige het leeftijdsverschil maximaal 3 jaar mag zijn maar een vriendin van mij dacht dat dit 2 jaar is.
Praktisch komt het daar min of meer neer op 2 jaar voor dat geval: 15 (of jonger) met 18 (of ouder) is strafbaar. Vanaf 16 is er geen enkele beperking, 16 en 60 is juridisch gezien geen bezwaar.

Lastiger is de kwestie waarbij de oudste partner 17 of jonger is. Voor zover ik weet bestaat er geen formele grens waarbij dat strafbaar is. Dat kan dus de gekke situatie opleveren waarmee dit verhaal begon: 12 en 17 mag wel, maar 13 en 18 niet. In zo'n geval zou die relatie weer mogen als de jongste partner 16 is geworden (en de andere inmiddels dus 21).

Bij 15 en 18 kun je je natuurlijk wel afvragen wat de reeele kans op problemen is: de ouders van het meisje moeten dat eigenlijk al aangifte doen, of zijzelf na verbreken van de relatie oid. Als verder nergens uit blijkt dat zoiets niet vrijwillig gebeurde kan ik me voorstellen dat het OM er geen trek in heeft, alleen al om te voorkomen dat een rechter vervolgens een uitpraak doet als 'schuldig bevonden zonder opleg van sanctie'.

Bovendien moet nog bewezen worden dat er sprake was van sexuele handelingen - ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat, blijft meestal toch woord tegen woord.
Victory through technology
Juulz102

Ik ben 14 en ik ben friends with benefits met een jongen van 21 maar we willen een relatie want hij wil niet mn maagdelijkheid afnemen zonder relatie maar we houden van elkaar alleen ik wil niet dat hij in de gevangenis komt dus hij wil wachten tot ik 16 ben (anderhalf jaar) maar een vriendin van me zei dat je niet 16 hoeft te zijn maar dat 14 ook legaal is alleen ik twijfel hier over want als het illegaal is wil ik geen risico lopen. En is het ook mogelijk dat mijn moeder een aanklacht tegen hem kan indienen? En als mijn vader dat niet wil? En als ik dat ook niet wil?
E.Desart

Ik ben 14 en ik ben friends with benefits met een jongen van 21 maar we willen een relatie want hij wil niet mn maagdelijkheid afnemen zonder relatie maar we houden van elkaar alleen ik wil niet dat hij in de gevangenis komt dus hij wil wachten tot ik 16 ben (anderhalf jaar) maar een vriendin van me zei dat je niet 16 hoeft te zijn maar dat 14 ook legaal is alleen ik twijfel hier over want als het illegaal is wil ik geen risico lopen. En is het ook mogelijk dat mijn moeder een aanklacht tegen hem kan indienen? En als mijn vader dat niet wil? En als ik dat ook niet wil?
Hier is de Belgische en Nederlandse regelgeving.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pedofilie

Nederland:

Volgens artikel 247 van het Wetboek van Strafrecht zijn ontuchtige handelingen met iemand die jonger is dan zestien jaar waar men niet mee is getrouwd strafbaar.

België:

Volgens de Belgische wetgeving is alle seksueel verkeer verboden met een partner die jonger is dan 16 jaar, zelfs indien die persoon daar toestemming voor gaf. In de praktijk worden enkel volwassenen vervolgd voor seksueel verkeer met een persoon jonger dan zestien jaar. Volgens de wet kan een minderjarig persoon die nog geen zestien jaar is, juridisch geen toestemming geven voor seksuele betrekkingen.

Zowel je moeder als vader kan een klacht met ernstige gevolgen tegen hem indienen. Jouw mening, noch je vaders mening ontneemt je moeder het recht om klacht in te dienen. Integendeel, actief verzet van je vader maakt hem medeplichtig (wat dit als gevolgen zou kunnen hebben is mij onduidelijk).

En je kan je ook eens afvragen waarom dergelijke wetten bestaan ....
Eric
Juulz102

Maar dat houd niet in dat het verboden is om een relatie te hebben... Zolang we maar geen sex hebben toch? Dan zijn er geen "ontuchte handelingen" en is het dus niet strafbaar..!
E.Desart

Maar dat houd niet in dat het verboden is om een relatie te hebben... Zolang we maar geen sex hebben toch? Dan zijn er geen "ontuchte handelingen" en is het dus niet strafbaar..!
Ik reageerde op duidelijke begrippen van jou:

"friends with benefits" http://www.urbandictionary.com/define.php?...with%20benefits

"ontmaagding"

Hoe je relatie invult is héél breed: verstandig is dit bespreekbaar te maken binnen de huiselijke sfeer, of een vertrouwenspersoon of huisdokter indien je hier vraagtekens over hebt.

Meer gedetailleerd en strikt juridisch (voor Nederland)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zedenalmanak

http://www.st-lis.nl/informatie/zeden/inho...ekenalmenak.htm zie ook PDF's in sublinks
Eric
Wouter_Masselink

Veel kan onder ontucht vallen, tonzoenen kan in jou situatie strikt genomen zelfs als verkrachting worden gezien.
"Meep meep meep." Beaker
Rhiannon
Moderator
Social:

Precies, veel is afhankelijk van de leeftijd en hoe ver je wilt gaan in je relatie. En inderdaad, zoenen waarbij de tong in de mond van de ander wordt gedaan, kan worden beschouwd als penetratie, wat strafbaar is. Jijzelf kan het misschien niet zo beschouwen, maar een ander onder wiens ouderlijk gezag je valt wel.
Contra principia negantem disputari non potest.
E.Desart

Het gaat hier niet alleen over penetratie:

Hier zijn een aantal voorbeelden waar uitsluitend taakstraffen of voorwaardelijke straffen gegeven werden:

http://www.st-lis.nl/index.php?option=com_...mp;limitstart=3

http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik
Ontucht

Een gerelateerde term is ontucht. Onder het begrip "ontuchtige handelingen" wordt verstaan handelingen met een seksuele strekking in strijd met de sociaal-ethische norm. (...) of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemelde tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie."

Normale consensuele seksuele contacten tussen jonge leeftijdsgenoten zijn geen ontuchtige handelingen en vallen hier dus niet onder.[2]

Het maken van foto's op een strand waarbij wordt ingezoomd op borsten en broekjes kan worden opgevat als een ontuchtige handeling, een voorwaarde voor aanranding: dit inzoomen wordt beschouwd als een aanwijzing voor de seksuele strekking.[3]
Dergelijke dingen worden alleen vervolgt op basis van een klacht.

Véél belangrijker hier is hoe de TS zelf tegen deze onevenwichtige relatie aankijkt, en in hoever hij, in zijn eigen belang, de moed en de volwassenheid heeft dit bespreekbaar te maken.

Alleen hoort dit niet in dit subforum thuis.

Met een 90% zekerheid geeft dit ouderdomsverschil en gerelateerde rijpheid een onevenwichtige relatie, vanuit de visie dat de TS naar deze relatie kijkt en beschrijft. En voor 90% zekerheid behoort de TS tot die 90% waardoor hij mogelijk of vermoedelijk veronderstelt dat hij tot die resterende 10% hoort (getallen zijn niet als exacte statistieken bedoeld).
Eric
aapje043

ik ben een meisje van 16jaar mijn vriend is 29jaar maar wij willen zeker weten dat hij niet strafbaar is zou iemand mij de nederlandse wet kunnen vertellen over deze leeftijd ik heb overal gezocht maar ik vind niet echt duiderlijk mijn antwoord !!! :oops:
E.Desart

Ik veronderstel dat je hier ook naar seksuele handelingen refereert:

http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/
Eric
Benm

En het is daarmee niet strafbaar, veronderstelt dat er geen andere factor (familie, docent, werkgever) oid speelt.
Victory through technology
Exception

Van horen zeggen moet je 18 zijn voor een legale relatie, of in een ander geval kan de rechter een afwijking van de leeftijd goedkeuren door het bekrachtigen van de akkoord van de ouder of de voogd, of zelfs zonder deze akkoord kan de rechter in bepaalde omstandigheden de relatie goed vinden. Soms kunnen de ouders een relatie van hun kind afwijzen en hierbij beroep doen op de rechtbank. Dit is allemaal in België zo mbt het huwelijk.

Als de ouders zich kunnen verzetten tegen een relatie, dan kunnen ze ook ingrijpen bij ontuchtige handelingen, en dit betekent een probleem ookal is er sprake van onderlinge toestemming.

Overeenkomsten: wetboek, jeugdrechter en ouders in beide gevallen.

De antwoorden hierboven zijn puur theoretisch maar die zijn slim (voorkomen beter dan genezen). In de praktijk gaat de jeugdrechter beslissen of de aard van jouw relatie strafbaar is of niet. De ouders blijven een zeer belangrijke rol spelen want als de rechter twijfelt over de manier van zoenen om het al dan niet strafbaar te bezien, en achteraf komen de ouders met zware kritiek of gerechtvaardigde klacht, dan gaan die twijfels weg dus serieus progbleem en vice versa.
E.Desart

Exception schreef: wo 09 jan 2013, 11:54
De antwoorden hierboven zijn puur theoretisch maar die zijn slim (voorkomen beter dan genezen). In de praktijk gaat de jeugdrechter beslissen of de aard van jouw relatie strafbaar is of niet. De ouders blijven een zeer belangrijke rol spelen want als de rechter twijfelt over de manier van zoenen om het al dan niet strafbaar te bezien, en achteraf komen de ouders met zware kritiek of gerechtvaardigde klacht, dan gaan die twijfels weg dus serieus progbleem en vice versa.
Ook een jeugdrechter handelt BINNEN de regels van de wet.

De vorige posts zijn niet alleen theoretisch maar ook praktisch.

Gelieve een bron te geven indien dit niet zo zou zijn. We praten over een meisje van 16.

Voorlopig klinkt jouw post mij meer als een vaag verhaaltje dan een exact antwoord.

Voor zover ik kan vinden geldt die 16 jaar als grens tussen strafbaar en niet strafbaar ook in België.

http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... rtikel=305
Eric
Vinsert Sterrenburg

Hooi ik weet iets nie ik ben zelf 16 jaar oud ik heb een leuk iemand onmoet die is 12 jaar en ze vind me ook heel erg leuk ze woord over een maand 13 is het dan straf baar als we verkiring nemen???
Vinsert Sterrenburg

Hooi als jongen van 16 jaar en die heeft met een meisje die 12 jaar is en ze vinden elkaar heel erg leuk is dat straffbaar??? Kan u het me snel weten???
16 en 12 is dat straffbaar??

Terug naar “Rechtswetenschappen”