Praktisch komt het daar min of meer neer op 2 jaar voor dat geval: 15 (of jonger) met 18 (of ouder) is strafbaar. Vanaf 16 is er geen enkele beperking, 16 en 60 is juridisch gezien geen bezwaar.Zelf dacht ik dat bij een meerderjarige en een minderjarige het leeftijdsverschil maximaal 3 jaar mag zijn maar een vriendin van mij dacht dat dit 2 jaar is.
Lastiger is de kwestie waarbij de oudste partner 17 of jonger is. Voor zover ik weet bestaat er geen formele grens waarbij dat strafbaar is. Dat kan dus de gekke situatie opleveren waarmee dit verhaal begon: 12 en 17 mag wel, maar 13 en 18 niet. In zo'n geval zou die relatie weer mogen als de jongste partner 16 is geworden (en de andere inmiddels dus 21).
Bij 15 en 18 kun je je natuurlijk wel afvragen wat de reeele kans op problemen is: de ouders van het meisje moeten dat eigenlijk al aangifte doen, of zijzelf na verbreken van de relatie oid. Als verder nergens uit blijkt dat zoiets niet vrijwillig gebeurde kan ik me voorstellen dat het OM er geen trek in heeft, alleen al om te voorkomen dat een rechter vervolgens een uitpraak doet als 'schuldig bevonden zonder opleg van sanctie'.
Bovendien moet nog bewezen worden dat er sprake was van sexuele handelingen - ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat, blijft meestal toch woord tegen woord.