king nero schreef:Ik veronderstel dat deze vraag en jouw vorige (nylon wielen e.d.) verband houden met elkaar?
Behalve indien je in de petrochemie of de voedselnijverheid werkt zie ik geen toegevoegde waarde aan de meerkost van alu, inox, ... voor loopbanen van kraanwerk (of om het even wat).
Klopt. Omdat de standaard staal profielen (H-balk en I-balk en zo) volgens de normen nogal krom kunnen zijn overwoog ik om van die aluminium constructie profielen te gebruiken. Die zijn veel en veel rechter.
Het kan geen kwaad meerdere opties te bekijken voordat je een keuze maakt.
king nero schreef:Dikwijls wordt gewoon een klodder vet op de loopbanen gesmeerd, en in combinatie met de bewegingen volstaat dit ruimschoots om roestvorming te voorkomen.
Anderzijds heb ik reeds poedercoaten voorgesteld.
Dan heb je het waarschijnlijk over staal op staal. Kan nylon wel tegen vet? Nylon neemt vocht op. Maar ik weet niet wat het met vet doet. Het poeder coaten vindt ik nog steeds het beste alternatief. Maar hier is de rechtheid van de stalen constructie een lastig punt. Elk keuze heeft zijn voor en nadelen en die wil ik graag goed op een rijtje hebben.
Alu is nog steeds harder dan nylon, dus daar gaat jouw argument van "te zacht" (contactdruk van hoeveel was het weer? 100 MPa?).
Ik vraag het toch even: dus met 100MPa contact druk een nylon wiel op aluminium laten lopen is goed te doen?
Ik vind hoe langer hoe meer dat praktijktoepassingen in zulke zaken ter plaatse dienen bijgestaan te worden door iemand met kennis ter zake (iemand met een degelijke theoretische kennis en wat jaren ervaring, dus dikwijls een oudere ingenieur), ipv. op een internetforum enkele meningen te vragen en daar dan zulke beslissingen op te baseren. En voor zover ik het correct kan inschatten mis je zo iemand.
Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik mis inderdaad praktische mechanica kennis, maar ik leer elke dag weer bij.
Ik kom uit de elektronica hoek. Omdat ik ook affiniteit met mechanica heb ben ik een ambitieus mechatronica project begonnen. Bij een nieuw elektronica project ben ik gewend altijd even out-of-the-box te denken. Dan kom je soms op mooie oplossingen. Maar misschien is dat bij mechanica niet de goede aanpak.
Omdat ik wat praktische kennis mis heb ik ook al twee keer een engineering bedrijfje benaderd, maar die konden dit soort vragen ook niet goed beantwoorden. Wat me dan ook erg tegen viel. Ik heb ook een tijdje gezocht naar iemand die me kan adviseren, maar tot op heden niet gevonden.
Als je iemand weet (liefst in de buurt van Nijmegen) dan hoor ik het graag
Bedankt voor je reactie.