Moderator: physicalattraction
dit geeft nog geen uitsluitsel, je moet hier ook nog bij stellen dat veldlijnen elkaar niet mogen snijden.Magnetische veldlijnen moeten gesloten zijn, wat in een bolvormige magneet niet mogelijk is. Een bolvormige magneet bestaat dus niet.
Magnetische veldlijnen hebben in tegenstelling tot electrische veldlijnen geen begin en geen einde. Het zijn dus gesloten curves.ik snap eigenlijk niet echt goed wat je daarmee bedoelt, magnetische veldlijnen moeten gesloten zijn. kun je dat aub eens uitleggen?
Een ander probleem is dat je altijd een een noord of zuid pool hebt, monopolen bestaan niet (Hopelijk voor Maxwell, anders kloppen zijn vergelijkingen niet....
Hoe en waar wou je die verbindingen dan aanbrengen?maar is er dan geen enkele manier om dat te maken? door bijvoorbeeld verbindingen te leggen van noord naar zuid?
B = 0.Nou, dat zal best meevallen.. In de publicatie van Maxwell waarin hij zijn theorie verkondigt zit namelijk een krachtterm van een magnetische lading (in de hedendaagse interpretatie van electrodynamica B = m)..
Hehe, je hebt wel gelijk! Echter, de vergelijkingen die wij nu kennen als de 'Maxwell vergelijkingen' zouden beter de 'veldvergelijkingen van Lorentz' kunnen heten.. Maxwell had zelf een hele opmerkelijke interpretatie van electromagnetisme (die zal ik je hier nu besparen), en de vergelijkingen zoals in zijn originele publicatie lijken vrij weinig op de hedendaagse vergelijkingen..Electriciteit en magnetisme zijn nooit mijn aller sterkste natuurkunde vak geweest, dus als ik het fout heb, wordt ik graag verbeterd .