[*]implementatie om te vermijden dat mieren elkaar kunnen uitmoorden
Dit moet er uiteraard sowieso in
[*]beheer van 'inwendig gebied is reeds in orde: er wordt efficiënt voor gezorgd dat het voedsel wordt verzameld
Mja, eigenlijk nog niet echt, vind ik. De mieren zouden zich zo moeten opstellen, dat alles zichtbaar is. Eigenlijk hoeft zelfs dat niet, alles zou maar iedere 4 beurten ofzo eens zichtbaar moeten worden. Het is niet zo belangrijk dat ieder stukje voedsel meteen verwerkt wordt. Je kunt beter permanent 1 mier meer hebben aan het front, dan steeds 5 beurten eerder 1 mier extra te maken.
Nu gebeurt dat allemaal impliciet, door "weg te lopen van de dichtste buur", maar eigenlijk zou dat expliciet kunnen en dan kun je ook echt een optimale plaats/traject berekenen voor iedere mier.
Dat is een beetje mijn algemene idee nu. Ik heb snel dit huidige AI in elkaar gestopt om de Path-Ant laag te testen, maar ik zou alles op een Plan-laag willen, zodat alle mieren 'optimaal' samenwerken, in plaats van iedere mier individueel een gedrag te geven, dat ook toevallig tot een min of meer goed gedrag leidt voor de volledige kolonie.
[*]policy aan de grenzen moet op punt worden gesteld: vijandelijke mieren als doel markeren levert ruwweg goede resultaten op, maar moet worden verfijnd: voorstel is bijvoorbeeld mier te laten terugtrekken totdat een andere mier dicht genoeg is, vanaf dan kan je gaan hunten: 'met twee achter één enkele mier lopen'
Ja, inderdaad. Als je nu kijkt zie je dat we ook nog geen vijandige mieren 'volgen'. Ik zou ergens ook nog willen dat in de mate van het mogelijke ook de vijandige mieren een 'geheugen' krijgen, zodat we ze gemakkelijker kunnen aanvallen, of hun beweging voorspellen.
[*]eventueel na te gaan door de omgeving te evalueren? Zoals bijvoorbeeld gunstig indien meer friend dan enemy ants? En afhankelijk van die test overgaan op hunter mode indien een gunstige omgeving; overgaan op defensive mode indien ongunstige omgeving
Dat lijkt me nog erg moeilijk om te gaan doen. Dat is iets dat eigenlijk nog bovenop de plan-laag zou horen, want het is niet zomaar een gecoördineerde beweging van mieren, maar het is echt al kijken op een macro-niveau naar mieren met verschillende plannen.
Welke ben je mee eens, welke zie je niet zitten of zijn niet verstandig?
Alles moet er sowieso ooit in
Ik stel voor dat je nu anders kijkt naar puntje 3) Policy aan de grenzen?
Ik ben momenteel aan het kijken naar die Plan-laag, en probeer meteen ook ervoor te zorgen dat de mieren niet meer op hetzelfde vakje komen en zo zelfmoord plegen. Ik ben eerder een algemene structuur in elkaar aan het boxen om dan gelijk welke AI in te kunnen maken, dan echt naar het spelletje zelf te kijken wat precies goed zou werken. Ik probeer dat vanavond af te hebben en te committen.
Een idee dat ik nog had, is dat we zouden moeten symmetrie in de map detecteren zodat we eenmaal we die hebben, veel meer van de kaart kennen dan waar we ook echt geweest zijn. Als de vijand defensiever is, en we dus moeilijker kunnen verkennen, zal dat wel erg van pas komen.