Webster
Artikelen: 0

Recht van overschrijven kind naar andere school

Wat is er aan de hand

mijn zoon zit in 4 havo is overgegaan naar 5 HAVO

probleem

de school gaat gedeeltelijk sluiten (Teyler College Haarlem)

eind examen kanditaten moeten naar een andere school (Schoter Lyceum Haarlem

Daar krjgen ze dan een schoter diploma ipv een teyler diploma. Grote teleurstelling

mijn vraag:

mag een schoolbestuur zo maar je kind overzetten (overschrijven) naar een andere school zonder toestemming van de ouders?

er bestaat toch zoiets als uitschrijf procedires en inschrijf procedures

hoe is dat wettelijk geregeld?

dank

Rob
peter98989
Artikelen: 0

Re: Recht van overschrijven kind naar andere school

Neu lijkt me niet dat er een wettelijk voorschrift inzake in en uitschrijfprocedures.

Behalve dan gewoon de regels inzake verbintenisrecht men vergeet net de jurisprudentie

Maar waar het hier omgaat is een school opgedrongen te krijgen die je niet wenst.

1.En dan zeg ik " vrijheid van onderwijs"immers als er bij wet geregeld is dat bijzondere scholen gesubsidieerd worden door de staat, ouders zelf bijzondere scholen kunnen stichten dan vloeit daar automatisch wettelijk recht van de keuze vrijheid van de ouders uit voort inzake school voor hun kroost.

2.Te meer kind minderjarig is en die keuze niet KAN of WIL maken, moeten de ouders dit doen het is niet aan de derden- die geen ouderlijk gezag uitoefenen - uit te maken naar welke school kind gaat.

3. Er is ook nog sprake van een overeenkomst tussen ouders en school maar gezien school er mee ophoud stopt die overeenkomst.

Natuurlijk school mag een voorstel doen maar kan op geen enkele manier rechten en plichten ten aanzien van overeenkomst aan ander over dragen, zonder instemming andere partij.

Terug naar “Rechtswetenschappen”