Dit is mijn eerste post en val gelijk met de deur in huis. Ik heb al enige tijd doorgebracht in dit subforum, maar ik kom er toch nog niet uit.
Ik ga binnenkort beginnen aan de verbouwing van mijn huis (bouwjaar 1964). Daar wil ik een gedeelte van een muur openbreken.
De muur is nu 4 meter lang, daar wil ik 3 meter tussenuit halen. Vervolgens wil ik er een balk van 3,4 of 3,5 meter in leggen met aan beide kanten een gelijke oversteek. Het idee is om ongeveer 10 cm van de muur, vanaf het plafond, te behouden om er voor te zorgen dat de verdiepingsvloer constructie op zijn plaats blijft. De verdiepingsvloer is waarschijnlijk uit beton platen opgebouwd.
Zonder enige berekening denk ik aan een van de volgende balken:
HEA100
HEB100
IPE200
De reden hiervoor is dat mij het 'logisch' lijkt om een balk te pakken die even breed is als de muur die je weg haalt. Echter weet ik niet of dit ook echt zo is. Dit ook aangezien wiskunde altijd een van mijn zwakkere vakken geweest is.
Ik zou graag vrijblijven informatie / een berekening krijgen of dat een van deze types geschikt zijn voor deze toepassing.
Ik zou hier erg mee geholpen zijn en ben me er van bewust dat de verantwoordelijkheid altijd bij mezelf blijft.
In de bijlage heb ik twee situatie schetsen toegevoegd. Het gaat om een hoekhuis waarbij de kant van de keuken en wc vrijstaand is.
Gegevens:
Muur origineel:
Lengte: 4000mm
Breedte: 100mm
Hoogte: 2600mm
Materiaal: nog onbekend
Deze muur loopt verticaal door tot aan de kap van het dak.
Benedenvloer: beton
Vloer eerste verdieping: beton
Vloer zolder: hout
Afmetingen huis:
Breedte: +/- 6400mm
Lengte:6000mm
Woonkamer:
Breedte: 3500mm
Lengte: 6000mm
Keuken:
Breedte: 2500mm
Lengte: 6000mm