denToffen
Artikelen: 0

Rechthoekige lasconstructie

Hallo,

ik heb hier een rechthoekige lasconstructie met een puntbelasting ergens in het midden. De constructie steunt op 2 wielen in het midden

Ik zou graag willen weten welke profieldoorsnede ik hiervoor nodig heb. Ik schat F = 7kN

kan iemand mij op weg helpen?

groeten
Bijlagen
Naaboos
Naaboos 518 keer bekeken
Jan van de Velde
Moderator

Re: Rechthoekige lasconstructie

kan iemand mij op weg helpen?
Ja, bijvoorbeeld door eerst maar eens aan je te vragen hoe lang AD resp AB ongeveer zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
denToffen

AB is 1900mm en AD 1600mm

F is het zwaartepunt van mijn last van 7kN. bevindt zich op (x=860, y=450mm) indien A de oorsprong is (niet echt in het midden zoals eerst vermeld)
Jan van de Velde
Moderator

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
king nero

Dan heb je een onstabiel evenwicht, hetwelk op zich niet kan.

Er moet dus een derde reactiekracht zijn.
denToffen

Ja dat is juist.

de derde reactiekracht bevindt zich op staaf CD en wordt opgevangen door een steunwiel.

Het gewichtsverschil tussen links en rechts is ongeveer 30kg dus veronderstel ik dat er op dat wieltje ongeveer 300N terecht komt.

Nu vraag ik mij al enige tijd af hoe ik moet bepalen welke doorsnede de structuur zal moeten hebben om voldoende stevig te zijn. Door de juiste weerstandsmoment(en) uit te tabel te kiezen en hiervoor heb ik mijn maximaal moment op iedere staaf nodig. Mx en My neem ik aan want er zal ook wringing optreden (denk ik)

iemand?

@ nero: zie mijn antwoord betreffende transportband
king nero

De staven worden gedimensioneerd afhankelijk van de belasting op die staven.

Hoe wordt de kracht van de puntlast overgebracht naar die staven? In geval van een plaat zal dit benaderd worden als een gelijkmatig verdeelde (trek-)belasting over het vervormde gedeelte van de plaat. In geval van een rastering (zoals een klassieke houten zolder) zal de kracht via een balk op één punt op elke staaf overgebracht worden.

Afhankelijk van de connecties (pinned of fixed) wordt er ook een (wringend) moment in die staven geintroduceerd.

In beide gevallen dienen de staven volgens het respectieve model berekend te worden.
denToffen

er is geen plaat en ook geen rastering. Eigenlijk alleen die 4 staven die je ziet en daarrond "hangt" en steunt mijn belasting. Vandaar dat ik alles tot 1 zwaartepunt heb herleidt anders veel te moeilijk om te berekenen.

Is het juist als ik op mijn bevestigingspunten mijn moment volgens de x en y as bereken van mijn totale kracht? in principe wel dacht ik. Maar dan kom ik wel aan hoge waarden..vb punt B: Mx = 0,860 x7kN, My= 1,450 x 7kN

Optellen via Pythagoras ??

Kan je wat info geven over pinned en fixed. Wat is volgens jou de beste methode? Zou lassen ook goed zijn?

Groeten

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”