'Raspoetin' schreef:Wat ik zo snel uit
wikipedia (EN) haal, is dat is dat in de commercie en handel doorgaans grotere maten dan grammen worden gehanteerd. Dat lijkt mij plausibel.
Naar mijn mening zegt die zin in wikipedia over handel en commercie eigenlijk iets over de ijkstandaard, niet over de eenheid. ('
Since trade and commerce typically involve items significantly more massive than one gram, and since a mass standard made of water would be inconvenient and unstable, the regulation of commerce necessitated the manufacture of a practical realization of the water-based definition of mass. Accordingly, a provisional mass standard was made as a single-piece, metallic artifact one thousand times as massive as the gram—the kilogram.')
Elders in wikipedia (
hier) staat een vergelijkbare bewering, zonder dat de ijkstandaard genoemd wordt. Die bewering is hier interessant omdat ik het er niet mee eens ben:
"The values (by order of magnitude) of many CGS units turned out to be inconvenient for practical purposes. For example, many everyday length measurements yield hundreds or thousands of centimetres, such as those of human height and sizes of rooms and buildings."
Mijn bezwaar tegen die bewering is: stel dat je een banaan van 20 cm bekijkt, dan is de aanduiding van zijn lengte in het cgs-stelsel (met basiseenheid cm) precies hetzelfde als in het SI-stelsel (met basiseenheid m), namelijk 20 cm, omdat de
stameenheid* van cgs en SI hetzelfde is. Bij een simpele lengtemeting speelt de basiseenheid geen enkele rol.
*Om spraakverwarring te voorkomen wil ik onderscheid maken tussen ijkstandaard,
stameenheid en basiseenheid. Ze hoeven niet gelijk te zijn, maar moeten wel decimaal bij elkaar passen.
- De ijkstandaard van massa is de kilogram. Ook wel prototype genoemd.
- Stameenheid is een door mij verzonnen term voor de woordstam waar voorvoegsels aan vastgeplakt worden. Gram is dus de stameenheid van massa, je kunt er voorvoegsels zoals milli en kilo aan vastplakken. Vroeger, toen de voorvoegsels nog beperkt waren tussen milli en myria, had de stameenheid grote invloed op de kleinste en grootste massa en lengte die je kon weergeven met weinig decimale cijfers.
- Basiseenheid is een begrip dat pas later in de 19e eeuw ontstond, het werd relevant vanwege afgeleide eenheden zoals die van kracht en energie, en vanwege elektrische eenheden. Naast de basiseenheden kwamen er afgeleide eenheden, die coherent of non-coherent zijn.
In de 19e eeuw koos men voor het cgs-stelsel met de basiseenheden cm,g,s, en in de 20ste eeuw ging men over naar mks-stelsel met de basiseenheden m,kg,s. Waarom nooit mgs?