Na aanleiding van twijfels die ik heb over de circuit impedanties hier op het terrein (Ik werk in de zware industrie met eigen hoogspanningsaansluiting) is er besloten om een circuit impedantie tester aan te schaffen. Nou heb ik twee geschikte kanditaten gevonden, alleen is de overspanningscategorie lager dan ik van mijn meet apparatuur gewend ben, namelijk CAT III 600 Volt en CAT IV 300 volt.
Aangezien ik deze metingen ook wil gaan gebruiken in installaties dicht bij de voedingstrafo's (600A velden) ga ik ook meten in CAT IV omgevingen. Ik probeer te achterhalen wat die 300 volt precies inhoud. Is dit de spanning tussen de twee meet pennen? Dat zou dan betekenen dat ik in die situaties wel de foutstroom (fase - aarde, 230 volt) zou kunnen meten, maar niet tussen kortsluitstroom (fase -fase, 400 volt).
Ik kom met google niet zo heel veel tegen over dit onderwerp. Een pagina vind ik echter wel, deze van Metrel, waarin staat dat je niet zomaar het fase fase voltage mag vergelijken met de fase aarde voltage. (pagina 7, punt B)
Als ik heel eerlijk ben, ben ik het spoor een beetje bijster, ik kan geen duidelijke uitleg vinden over de voltages die genoemd worden na de categorieen. Voor mijn meet instrumenten maakte dat niet veel uit, want ik zorg dat die altijd CAT III 1000V CAT IV 600V zijn, maar met installatie testers heb ik die luxe niet. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen?
NB, ik heb deze vraag ook gesteld op circuitsonline, maar heb daar nog geen bevredigend antwoord gekregen.