Je hebt geen enkel bewijs dat de Shell werknemer die uitspraak doet om de aandelenkoers hoog te houden.
Het lijkt me echter geen gek idee.
Je hebt ook geen enkel bewijs dat die economische klap voor China slechts tijdelijk is, althans, ik heb het niet in je bron kunnen vinden.
'bewijs' voor iets wat in de toekomst zou kunnen gebeuren bestaat sowieso niet. Kijken we echter naar de geschiedenis, eind jaren '90, dan lijkt het wel aannemelijk dat een nieuwe financiele crisis in asie tijdelijk zal zijn, zoals ook in de jaren '90 het geval was.
Als je een serieus topic wilt, blijf dan a.u.b. objectief.
Aangezien de topic over de toekomst gaat, zal het jammer genoeg nooit objectief worden.
Anonymous schreef:Ontopic:
Ik weet zeker, dat als de olie piek eminent zou zijn, dat een bedrijf als Shell, niet allemaal onderdelen zou verkopen om zich te gaan
richten op olie en gas.
Pardon? Olie piek -> stijgende olieprijzen -> stijgende winstgevendheid -> *zeer zinvol* om zich te richten op olie en gas. Overigens hebben alle oliemaatschappijen in het verleden duurzame energie onderzocht. Ze zijn daar voor het grootste gedeelte vanaf gestapt, nadat ze merkte dat de winstgevendheid van de olie/gas industrie *elke andere activiteit* diep in de schaduw zet. De olieindustrie is van oudsher de *meest lucratieve* industrie ter wereld
Wat me ook opvalt in de meeste bronnen, is dat de toename van de vraag heel hoog wordt ingeschat. Economische groei van China en India wordt daar bijvoorbeeld in meegenomen. Ik zie echter nergens dat ontwikkelde landen misschien steeds minder af zullen gaan nemen, i.v.m. het overstappen op duurzame energiebronnen en zuinigere auto's en andere machines. Ik geloof dat GB per jaar 3% minder olie gebruikt.
Het is zeer waarschijnlijk dat olie en gas zullen blijven domineren als energiebron in de toekomst. Hierover is iedereen het eens. Zie daar het gevaar waarover we hier discussieren, in het licht van zeer waarschijnlijk spoedig, plotseling en onheroepelijk afnemende wereld olie productie. Wereldwijd olie en gas verbruik zal volgens de meest terughoudende bronnen (IEA) gemiddeld met 2% per jaar toenemen.
Zolang ik me kan herinneren is dit al in het nieuws.
Het probleem wordt al sinds de club van rome onderkent. Dat is 30 jaar geleden. Het is echter nog niet zo lang *mainstream* nieuws.
Het wordt overigens nog lang niet door veel mensen als probleem gezien. De meeste mensen vinden de neo-nazi's in limburg bijvoorbeeld (onterecht) een grotere bedreiging dan Peak Oil.
Anonymous schreef:Als ik alles nuchter op een rijtje zet:
- Economie China zakt terug
- Een van de wereldleiders in olieproductie stoot onderdelen af om zich te gaan richten op olie (doe je dit als het bijna op is?)
- De groei van duurzame energie is op gang
klik. Als deze groei zich zo doorzet, dan zitten we in 2011 op 48% duurzame energie.
- Shell verklaart dat er nog 200 jaar
volop olie is.
1. Dat is speculatie. China importeerde in april 2005 weer 16% meer olie.
2. Ja, dat doe je ZEKER WETEN als het bijna op is. Waarom zou dat niet zo zijn? Het zal echter weinig opleveren. Jaren '90 was er ook een spurt naar het vinden van meer oliereserves. Er was toen al echter een jaar waarin meer energie werd verbruikt in exploratie dan er aan reserves werd gevonden! Zie daar de toekomst van de olieexploratie.
3. Exploitatie van duurzame bronnen zal waarschijnlijk niet met een constant percentage kunnen groeien. De goedkoopste bronnen (waterkracht centrales) zijn al gebouwd. Minder goedkope bronnen zoals windkracht centrales zijn al duurder. Biomassa is nog weer duurder. Bovendien zijn de opschaalmogelijkheden van al deze duurzame bronnen zeer beperkt. Ik geloof niet dat een eindeloze groei van de ontwikkeling van dergelijke bronnen waarschijnlijk is. Het zal zeker niet voor hetzelfde geld kunnen, laat staan dat het steeds goedkoper wordt. De verwachting van Shell is dan ook dat fossiele brandstoffen de komende 20 jaar 80% van de wereld energievoorziening zal vormen.
4. Shell verklaart niet meer dan dat olie nog 200 jaar zal worden gewonnen. Dat is misleidend, omdat er niet wordt gezegd of de *mate* waarin deze bron zal worden gewonnen ook in stand zal blijven de komende 200 jaar. Het is namelijk absoluut zeker dat die mate niet over zo'n termein te handhaven is, en Shell is slim genoeg om *dat* ook niet te claimen. Misleiding dus.
Verder geven zelfs negatieve bronnen als lifeaftertheoilcrash aan dat er in Rusland mogelijk nog grote velden zijn, net als in Afrika.[/url]
LATOC is niet negatief, maar realistisch. Dat is een verschil. Bovendien zal de totale wereldolieproductie niet door rusland of afrika vergroot, of zelfs maar gehandhaafd, kunnen worden. En DAT is het centrale, gevaarlijke gegeven waar wij hier over discussieren.