Abul Fadl schreef:Als een aandeel dividend beschikbaar stelt aan zijn aandeelhouders, daalt de koers van het aandeel en hiermee dus de waarde van de optie.
Dus moet hetgeen wat jij boven hebt gezegd niet andersom? Dividenden uitkeren = lagere waarde, inhouden = hogere waarde van de aandelen of begrijp ik het verkeerd?
Er gebeurt meer dan dat, als microsoft 10cent dividend uitkeert, krijgt iedereen per aandeel microsoft 10cent. Het effect daarvan is dat het aandeel gewoonlijk ook tegelijk 10cent minder waard wordt en dat het een beetje een nuloperatie lijkt. Maar je krijgt dus geld, en dat is net het ganse punt van aandelen hebben, anders zouden ze compleet waardeloos zijn.
Is dat omdat niemand gek genoeg is om als een koper hoger dan de verkoopprijs te bieden of is het een soort regel?
Dat is een regel. Je moet kopen bij de goedkoopste verkoper, en je moet verkopen aan de hoogste bieder. (Bij wijze van spreken, want eigenlijk moet je daar zelfs niet naar kijken en moet je enkel je prijs noemen. De beurs doet de rest)
Sorry, ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen icon_redface.gif. Misschien paar voorbeelden ter illustratie?
Als veel andere mensen microsoft kopen, dan gaat de prijs van microsoft omhoog, maar doordat de prijs omhoog gaat, is het een goede zaak om microsoft te kopen.
De beurs zit vol van dit soort cirkelredeneringen en daarom is het zo moeilijk om de beurs te voorspellen. Vanaf dat dan het minste gerucht uitbreekt over microsoft explodeert of implodeert het aandeel van microsoft. Allemaal omdat men meer of minder dividend gaat verwachten.