Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
made in flanders
Artikelen: 0

bolvormige magneet

ik en een paar vrienden van mij hebben vandaag een discussie gahad. we waren bezig over magneten tot we plots op de een of andere manier op een bolvormige magneet zijn gekomen. let wel, hiermee bedoelden we dus dat de buitenkant van de magneet positief geladen is, en de binnen kant negatief of omgekeerd(buitenkant noord en binnen kant zuid of omgekeerd). we vroegen ons af of het eigenlijk wel mogenlijk is om zoiets te maken. volgens mijn vrienden niet omdat de magnetische kracht de bol zou kapot trekken. maar ik dacht als je er voor zorgt dat de bol een kern heeft die niet kan magnetiseren dan zouden volgens mij (en mijn gedachten experiment) de magneculen hun zo schikken dat de bol niet kapot zou gaan. nu is mijn vraag, wie heeft gelijk? ik of mijn vrienden?
Bart

Re: bolvormige magneet

Magnetische veldlijnen moeten gesloten zijn, wat in een bolvormige magneet niet mogelijk is. Een bolvormige magneet bestaat dus niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Kabouter

Een ringvormige magneet kan wel en die is aan de buitenkant dan ook niet magnetisch. Het veld komt pas naar buiten als je de magneet bechadigt.
Kabouters bestaan niet
sanderp

Magnetische veldlijnen moeten gesloten zijn, wat in een bolvormige magneet niet mogelijk is. Een bolvormige magneet bestaat dus niet.
dit geeft nog geen uitsluitsel, je moet hier ook nog bij stellen dat veldlijnen elkaar niet mogen snijden.

Je redenatie is goed, maar niet volledig :wink:

ach ja, was een beetje een flauw bericht, maar goed.

mvgr, Sander
made in flanders

ik snap eigenlijk niet echt goed wat je daarmee bedoelt, magnetische veldlijnen moeten gesloten zijn. kun je dat aub eens uitleggen?
sanderp

daarmee wordt bedoeld dat ze zeg maar rond moeten lopen, netzoals een elektrische schakeling altijd rond moet lopen, zo moet dat ook bij een veldlijn, anders is er geen sprake van magnetisme
Rogier

Een magneet heeft als geheel niet echt een noord- of zuidpool, zie ook dit topic.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Bart

ik snap eigenlijk niet echt goed wat je daarmee bedoelt, magnetische veldlijnen moeten gesloten zijn. kun je dat aub eens uitleggen?
Magnetische veldlijnen hebben in tegenstelling tot electrische veldlijnen geen begin en geen einde. Het zijn dus gesloten curves.

Sander was correct in zijn opmerking dat de magnetische veldlijnen elkaar niet mogen snijden, maar dit geldt ook voor electrische veldlijnen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
made in flanders

maar is er dan geen enkele manier om dat te maken? door bijvoorbeeld verbindingen te leggen van noord naar zuid?
StrangeQuark

Ik denk dat het probleem is, dat net zoals bij zwaartekracht, dat als je in een holle bol zit, de resultante kracht nul is. Je hebt afstoting (of aantrekking) vanaf alle kanten. Dus in een bol is er geen netto zwaartekrachtveld.

Een ander probleem is dat je altijd een een noord of zuid pool hebt, monopolen bestaan niet (Hopelijk voor Maxwell, anders kloppen zijn vergelijkingen niet, er is ooit eens een bijna gevonden dacht men, maar die is nooit meer terug gevonden, dus dat was waarschijnlijk een fout.) Dus je zou wel een magneet in een ijzeren bol kunnen doen, dan heb je aan de binnenkant een magnetisatie, en dus aan de binnenkant een andere lading dan buiten, maar de ene kant van de bol zal altijd een tegenovergestelde lading hebben dan de andere kant. Omdat de magneet binnenin ook een noord en zuidpool heeft.
DVR

Een ander probleem is dat je altijd een een noord of zuid pool hebt, monopolen bestaan niet (Hopelijk voor Maxwell, anders kloppen zijn vergelijkingen niet....

Nou, dat zal best meevallen.. In de publicatie van Maxwell waarin hij zijn theorie verkondigt zit namelijk een krachtterm van een magnetische lading (in de hedendaagse interpretatie van electrodynamica ;) :shock: B = m)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
klazon
Pluimdrager

maar is er dan geen enkele manier om dat te maken? door bijvoorbeeld verbindingen te leggen van noord naar zuid?
Hoe en waar wou je die verbindingen dan aanbrengen?
StrangeQuark

Nou, dat zal best meevallen.. In de publicatie van Maxwell waarin hij zijn theorie verkondigt zit namelijk een krachtterm van een magnetische lading (in de hedendaagse interpretatie van electrodynamica ;) :shock: B = m)..
:?: ;) B = 0.

Magnetische veldlijnen beginnen of eindigen nergens. Ze hebben of gesloten loops of ze gaan naar oneindig. Een monopole zou een divergentie opleveren van anders dan nul, en dat zou Maxwell ontkrachten. Als je een monopool vind, klopt die wet niet meer. Electische veldlijnen mogen wel ergens beginnen. Daar moet de rotatie juist nul zijn.

Electriciteit en magnetisme zijn nooit mijn aller sterkste natuurkunde vak geweest, dus als ik het fout heb, wordt ik graag verbeterd :?: .
DVR

Electriciteit en magnetisme zijn nooit mijn aller sterkste natuurkunde vak geweest, dus als ik het fout heb, wordt ik graag verbeterd :shock: .
Hehe, je hebt wel gelijk! Echter, de vergelijkingen die wij nu kennen als de 'Maxwell vergelijkingen' zouden beter de 'veldvergelijkingen van Lorentz' kunnen heten.. Maxwell had zelf een hele opmerkelijke interpretatie van electromagnetisme (die zal ik je hier nu besparen), en de vergelijkingen zoals in zijn originele publicatie lijken vrij weinig op de hedendaagse vergelijkingen..

Mocht je interesse hebben, hier kun je zn publicatie vinden: On the physical lines of force (niet echt goed gescanned, maar toch)...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
StrangeQuark

Ah ok, gelukkig, ik begon al aan mezelf te twijfelen. Is wel boeiend trouwens wat Maxwell origineel bedacht.

Is wel grappig overigens, ik geloof dat in de principia van Newton zelf nergens F=m ;) a staat. :shock: . Misschien iets vergelijkbaars.

Terug naar “Natuurkunde”