Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
MarcCools
Artikelen: 0

Re: Nederlandse economie

Om onze economie te stimuleren koop ik zo veel mogelijk een Nederlands product. Bijvoorbeeld in een supermarkt of bij de Doe Het zelf ketens. Is dat zinvol?
Het kan geen kwaad. :P

Je kan ook nog voor een partij stemmen die voorstander is van een volledige vrije markt en die tegen allerhande uitkeringen is. Zij die voorheen uitkeringen hadden zullen het wel even ... hmmm ... moeilijk hebben maar als die ook aan de slag gaan dan wordt Nederland nummer 1. De new deal: ik werk voor mijn geld! ;)

En toen werd ik wakker en wist dat zo 'n radicaal plan politieke zelfmoord is.

Allez stem dan op iets dat er op trekt. :P
Kaspace
Artikelen: 0

Re: Nederlandse economie

DePurpereWolf schreef:In Nederland en Belgie zijn we er van bewust dat dit nationalisme een beetje schuin is, omdat we ook erg veel handel hebben met andere europese landen.

Maar geloof me maar dat dit in elk land gebeurt. in de VS, maar ook hier in Ierland. China, wat zo'n beetje alles exporteerd wat het maakt is ook erg nationalistisch en dus koopt het eigen waar.

Het gebeurt overal, tot een bepaalde grens. Niet veel mensen zullen het dubbele neerleggen voor een product dat dichterbij is gemaakt.

Ik zelf heb vaak een voorkeur voor Europese producten en betaal daar toch wel 20% extra voor, mits de kwaliteit vergelijkbaar is natuurlijk.

Je kunt ook het duurzame oogpunt in acht nemen. Appels van chili of nieuw zeeland kosten meer energie in transport.

Ik merk wel dat we in Nederland het minst nationalistisch zijn in ons koop gedrag. Klein minderwaardigheidscomplexje waarschijnlijk.
Ik heb toch meegemaakt in een soortgelijk land dat men wist dat roken heel ongezond was, zeker die sigaretten uit hun eigen land. Maar een beetje kerel pafte Marlboro. Its imported! (Dus veel beter, ook voor je gezondheid).

Iets dergelijks zie je ook bij Chinezen. Ze hebben een fijne neus voor producten die status hebben. Zoals hele dure franse wijnen.

En kijk maar eens bij de Russen. Die weten wat geld uitgeven en luxe is.

Kortom. Mijns inziens moet je uitbundig leven, en liefst zo dat het aanstekelijk werkt. Krenterigheid en nationalisme zijn niet bevorderlijk voor de economie. Hoe meer jij uitgeeft des te meer heeft een ander te besteden. Sommige bazen kunnen en willen je ook graag meer salaris geven als hij weet dat jij dat uitgeeft.

Als je zuinig bent zeg je na een poosje: "Ik heb genoeg baas, ik stop met werken"... en de baas is zijn knecht kwijt. Ik ben er van overtuigd dat wie een hoog salaris "nodig" heeft dat ook makkelijker zal krijgen.

Dus: vier het leven, dat is gezellig, leuk, goed voor jou en goed voor ons allemaal!

Terug naar “Politicologie en Economie”