khuko
Artikelen: 0

Re: Man met touw

Kijk eens naar die katrol die in vertikale richting gezien in het midden is getekend. Daar werken 2 krachten F op die allebei vertikaal omhoog wijzen. Hoe groot moet dan die kracht op dezelfde katrol zijn , die vertikaal naar beneden wijst??
2 keer de grootte vd soms van die twee krachten die omhoog wijzen ?

Hmm, ik dacht telkens dat bij elke lichte draad met frictieloze katrol, de spanning of kracht overal hetzelfde was. Maar hier blijkbaar niet
aadkr
Pluimdrager

Ik begin nu ook te twijfelen. Maar als ik naar het juiste antwoord toe werk , dan kom ik op het juiste antwoord uit.

Het staat een beetje onduidelijk in mijn afbeelding , maar die F2 moet natuurlijk zijn
\(F_{Z} \)
De zwaartekracht dus.

khuko, je antwoord is goed. Die middelste katrol ( in vertikale richting bekeken) is in evenwicht .

De kracht die op die katrol inwerkt en vertikaal naar beneden wijst , kan dan niet anders dan een grootte hebben van 2.F

Nu is het vraagstuk bijna opgelosd. Hoe groot zullen nu die andere krachten zijn , die ik heb aangegeven met die drie puntjes??
Bartjes

aadkr schreef:Ik begin nu ook te twijfelen. Maar als ik naar het juiste antwoord toe werk , dan kom ik op het juiste antwoord uit.

Het staat een beetje onduidelijk in mijn afbeelding , maar die F2 moet natuurlijk zijn
\(F_{Z} \)
De zwaartekracht dus.

F2 of Fz maakt mij niet uit. Het punt is dat de man zowel door het zitje als door het touw dat hij vast heeft omhoog getrokken wordt. De daardoor uitgeoefende twee krachten vangen tezamen zijn gewicht op.
aadkr
Pluimdrager

Het zijn volgens mij 3 vertikale krachten omhoog gericht, die opgeteld gelijk moeten zijn aan de zwaartekracht die op de man inwerkt.
khuko

aadkr schreef:Ik begin nu ook te twijfelen. Maar als ik naar het juiste antwoord toe werk , dan kom ik op het juiste antwoord uit.

\(F_{Z} \)
De zwaartekracht dus.

khuko, je antwoord is goed. Die middelste katrol ( in vertikale richting bekeken) is in evenwicht .

De kracht die op die katrol inwerkt en vertikaal naar beneden wijst , kan dan niet anders dan een grootte hebben van 2.F

Nu is het vraagstuk bijna opgelosd. Hoe groot zullen nu die andere krachten zijn , die ik heb aangegeven met die drie puntjes??

de kracht van touw 1 zou 343,35 N moeten zijn en die van touw zou dan 171 N moeten zijn.

Waarom staat er 137,2 N als antwoord voor die opgave ?
aadkr
Pluimdrager

Kijk nu eens naar die onderste katrol . Daar werken 2 touwkrachten op die vertikaal omhoog gericht zijn . Deze 2 krachten moeten even groot zijn . Als ik je nu vertel dat deze 2 krachten een groote hebben van 2F , begrijp je dat ?
khuko

Kijk nu eens naar die onderste katrol . Daar werken 2 touwkrachten op die vertikaal omhoog gericht zijn . Deze 2 krachten moeten even groot zijn . Als ik je nu vertel dat deze 2 krachten een groote hebben van 2F , begrijp je dat ?
Ja, want daaronder werkt de zwaartekracht op dat lichaam. en bij het tweede touw werkte de zwaartekracht er ook op terwijl op die middelste katrol een normaalkracht van die kracht van het tweede touw is + de kracht zelf van het touw. (2*T(2)).

dus middelste katrol is gelijk aan

2*T(2)-T(1) =0 T(2)= de kracht van het tweede touw en T(1) analoog voor het eerste touw.

onderste katrol =

2*T(1)-mg=0 maar ook gelijk aan 2*T(2) omdat het dezelfde kracht is?

Zoiets als dit bedoel je dus?
aadkr
Pluimdrager

wat ik bedoel is dat nu op de persoon 3 krachten inwerken ter groote van F ,van 2F en van 2F . Dus in totaal een kracht van 5F omhoog. Deze kracht moet tegenwicht bieden aan de zwaartekracht die op de persoon inwerkt.

5.F=70 .9,8

F=137,2
khuko

khuko schreef:Ja, want daaronder werkt de zwaartekracht op dat lichaam. en bij het tweede touw werkte de zwaartekracht er ook op terwijl op die middelste katrol een normaalkracht van die kracht van het tweede touw is + de kracht zelf van het touw. (2*T(2)).

dus middelste katrol is gelijk aan

2*T(2)-T(1) =0 T(2)= de kracht van het tweede touw en T(1) analoog voor het eerste touw.

onderste katrol =

2*T(1)-mg=0 maar ook gelijk aan 2*T(2) omdat het dezelfde kracht is?

Zoiets als dit bedoel je dus?
AAAAh wacht eens !

Ik ga het lichaam onder de onderste katrol beschouwen als 1 object (man die op een stoel zit en touw 2 VASTPAKT)

2*T1+T2-mg=0

=>T1=mg-T2/2

Dan substitueer ik dit in de vergelijk van de middelste katrol en dan bekom ik uiteindelijk tot

4*T2+T2= mg

T2=mg/5 waar ik uiteindelijk op 137,34 N bekom.

Is dit de juiste methode?

Zware bevalling was dit.

Wat ik vooral heb geleerd uit deze opdracht is het niet vergeten van de normaalkrachten telkens erbij te voegen omdat deze cruciaal zijn in de vergelijkingen.

Mijn problematiek dus.

Voor mij was dit een moeilijke opdracht, voor jullie niet zeker?

Aah, dit is toch juist dan ;)

Hartelijk bedankt aan iedereen me heeft geholpen!

De opdracht was echt moeilijk voor mij , maar eens dat ik het nu terug rustig bekijk ontdek ik dat de oplossingswijze precies niet zo moeilijk is.

Hoe raden jullie me aan z'on toekomstige oefeningen goed aan te pakken. Want inzicht in dit heb ik niet echt
Bartjes

Hoe raden jullie me aan z'on toekomstige oefeningen goed aan te pakken. Want inzicht in dit heb ik niet echt

Met de tekening van aadkr was het al bijna opgelost. Daarin had je gewoon de opwaartse krachten die (via de touwen) op de man werken kunnen optellen. Dat totaal moet dan vanwege het evenwicht gelijk zijn aan zijn gewicht.

Terug naar “Huiswerk en Practica”