Johan
Artikelen: 0

4d, 5d of xd presenteren in 3d wereld

Wij mensen zien data en informatie graag in 2D of 3D afgebeeld.

Dat zijn we van nature gewend. We zijn erg visueel ingesteld.

3D is de meest natuurlijke vorm, maar niet iedereen kan daar evengoed mee overweg.

De meeste data en informatie wordt gepresenteerd in 2D, denk aan teksten, lijsten, tabellen etc.

Nu de vraag. Binnen informatie is vaak een 4D, 5D, 6D of xD een gewenste dimensie. Denk aan een complexe matrix.

Hoe kunnen we een dimensie van informatie, groter dan 3D toch in een 3D omgeving vormgeven? Zouden dat wormgaten moeten worden?

Van die “beam-me-up-scotty” punten die je wel eens in games als Unreal Tournament ziet.

Zijn hier ideeen over, voorbeeld van?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï
317070
Artikelen: 0

Re: 4d, 5d of xd presenteren in 3d wereld

Daar zijn er heel veel voorbeelden van. Het hangt er allemaal een beetje vanaf wat je wil voorstellen en het medium is. Ook belangrijk is welke de afhankelijke en welke onafhankelijke dimensies zijn. Zo zijn 3d-grafieken niet ongewoon en kun je bij een 4d-functie enkele verschillende 3d-doorsneden weergeven, bij 1 afhankelijke dimensie.

Bij computers kun je alles op een interactieve manier voorstellen, bijvoorbeeld met sliders of door tijd te gebruiken als dimensie. Ook kleur gebruiken is niet ongewoon, of op alle punten pijltjes tekenen bij meerdere afhankelijke dimensies.

Dit is bijvoorbeeld een 5d-grafiek, met 1 afhankelijke dimensie.

Afbeelding

Die aan de rechterkant is ook een 5d-grafiek, met 3 afhankelijke dimensies.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”