Wat ik eerder zie gebeuren is dat de Belgen allemaal op de Belgische partij in Nederland gaan stemmen en dan krijgen we dezelfde situatie ..., dus er moet eerst weer een aantal jaartjes vriendschap gekweekt worden tussen Nederland en België voordat men over zo iets kan denken.
Uiteraard, het is geen proces van 1 dag. Maar mij lijkt het bijlange niet onmogelijk als de wil er van beide partijen zou zijn. (Wat in Vlaanderen nog niet het geval is, trouwens) Duitsland is een mooi voorbeeld dat het wel degelijk kan. Dat het maar 40 jaar is lijkt me in die zin niet echt belangrijk, alle staatsstructuren waren in die 40 jaar compleet veranderd, aan beide kanten van de grens, en toch is dat goed gegaan.
Belgie en Nederland hebben niet zo verschillende staatsstructuren in vergelijking daarmee, dus dat lijkt me het punt niet. Wel dat de wil er moet zijn van beide kanten.
Wat nog een betere oplossing zou zijn, is het schrappen van de Vlaamse- en Walloonse afscheidings partijen, dan kan het land zich tenminste op belangrijkere zaken richten ipv. met de vingertjes naar elkaar te wijzen, en de schuld van ellende in andermans schoenen schuiven.
Goh,
1) Er zijn geen Waalse afscheidingspartijen, wel een paar Waalse anti-afscheidingspartijen.
2) Dat is het probleem niet. Momenteel onderhandelt men sinds 21 juli al volledig zonder afscheidingspartijen. Het probleem zit hem eerder in de Belgische staatsstructuur, waarbij je een meerderheid moet hebben die aan veel regels moet voldoen en niet zomaar 50%+1 is, en anderzijds een erg versnipperde partijenbeeld hebt, met partijstructuren die daar nog niet goed mee kunnen omgaan.
3) Partijen verbieden? Klinkt niet bijzonder democratisch... Bovendien kun je dan net zo goed de niet-afscheidingspartijen afschaffen ipv de afscheidingspartijen, dan is je probleem ook opgelost.