Freak
Artikelen: 0

"Slapen" van bv. je been

Hoe komt het dat wanneer je lange tijd je been of arm stil legt en niet begweegt dat er dan kriebels komen, dat niet echt aangenaam is, men zegt dan dat je been/ arm "slaapt"

Hoe komt dat...
sanderp

Re: "Slapen" van bv. je been

Freak schreef:Hoe komt het dat wanneer je lange tijd je been of arm stil legt en niet begweegt dat er dan kriebels komen, dat niet echt aangenaam is, men zegt dan dat je been/ arm "slaapt"

Hoe komt dat...
afgeknepen zenuwen dacht ik, weet het niet zeker.

mvgr, Sander
iris

ja dan is je zenuw een tijdje zo verdrukt dat er geen impulsen meer doorheen kunnen. En is je been (oid) dus eigenlijk heel eventjes verlamd. Maar zodra je je zenuwen weer 'vrij' laat gaan dr weer impulsen doorheen lopen, wat dus eerst eventjes heel raar voelt.
huh?
BioLog

Ik was altijd van mening dat juist de bloedtoevoer belemmerd werd. Door afwezigheid van zuurstof in bijvoorbeeld het onderbeen, worden noodsignalen (via de zenuwen) verstuurd om de beklemming ongedaan te maken.

Als in de overige standpunten de zenuwen afgeklemd zouden zijn, is het voor de zenuwen niet mogelijk een signaal te sturen. Wat is waar?
BioLog.nl Life Sciences and BioNews
sanderp

Ik was altijd van mening dat juist de bloedtoevoer belemmerd werd. Door afwezigheid van zuurstof in bijvoorbeeld het onderbeen, worden noodsignalen (via de zenuwen) verstuurd om de beklemming ongedaan te maken.
Dit lijkt me onlogisch, gezien ik uit persoonlijke ervaring weet dat het tintelende gevoel pas begint wanneer de zenuw ontkneld raakt.

een bloedtoevoer die belemmerd word lijkt me niet aannemelijk, dit zou allerlei kwaaltjes met zich mee brengen, in het ergste geval koudvuur,iets wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, vanwege het feit dat naar mijn informatie, nog nooit iemand iets aandit "slapen van het been" heeft overgehouden.

mvgr, Sander
iris

en dan zou je been toch ook helemaal paars worden? (zuurstof te kort).

En dan zou het ook erg onlogisch zijn dat je niks meer voelt op die plek (je gevoel heeft niks met bloed te maken, maar met je zenuwen dacht ik zo :wink:)
huh?
sanderp

iris schreef:en dan zou je been toch ook helemaal paars worden? (zuurstof te kort).

En dan zou het ook erg onlogisch zijn dat je niks meer voelt op die plek (je gevoel heeft niks met bloed te maken, maar met je zenuwen dacht ik zo  :wink:)

inderdaad :shock:
BioLog

Je gevoel is inderdaad te danken aan de functies van je zenuwen. Dit staat los van zuurstoftekort. Bij zuurstoftekort hoef je na enkele minuten echt nog geen paars been te krijgen. Het hoeft ten slotte geen volledige afsluiting van de bloedtoevoer te zijn. Een mogelijk teken van het lichaam is een prikkel te geven (via de zenuwen) naar je hersenen om je te vertellen dat er iets niet goed zit. Bovenstaande meningen onderbouwen nog steeds geen uitsluitsel van mijn aanname. Ik moet zeggen dat ik nog niet volledig overtuigd ben. Maar voor mij blijven beide mogelijkheden nog steeds reeel. Wie sluit het ene uit met onderbouwde kritiek en feiten.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Terug naar “Geneeskunde”