bramvanderlinden
Artikelen: 0

Re: Levensduur gloeilamp

Ik kan me niet voorstellen dat het gebruik van een dimmer de levensduur van een lamp drastisch zou verminderen. Ben eerder geneigd om het tegengestelde te denken. Gewone gloeilampen hebben een veel kortere levensduur dan 10.000 uur, dat geldt voor industriële lampen, waarvan de gloeidraad anders is opgehangen en wellicht is ook de gasvulling anders. Deze lampen zijn voorzien van een hamertje op de glasbol. Overigens, Philips heeft onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat gloeilampen niet al te lang meegaan. Anders is er niet voldoende vraag naar.
Een gloeilamp heeft een gemiddelde levensduur van 1000 uur. Een alternatief zou kunnen zijn een halogeen-gloeilampvervanger te kiezen (levensduur is 2000 uur). Maar wil je echt nooit meer je lampen vervangen, dan kun je het beste kiezen voor (Philips) LED lampen. Je zou dan voor een kaarslamp kunnen kiezen, ik heb ze gezien, Philips Novallure, geven nog niet heel veel licht (ongeveer 10W gloeilamp is vergelijkbaar), maar als je nu 25W dimt kan het wel een optie voor je zijn.
Thionyl

Denk ook dat een dimmer de levensduur verlengt van een gloeilamp. Er betaan ook andere simpele schakelingen om de levensduur van ca 1000 uur te verlengen. Meestal hebben die te maken met de zg koud-weerstand, waardoor een stroompiek wordt onderdrukt en de lamp ca 1 á 2 sec. nodig heeft om op sterkte te komen.

Volgens mij gebruiken verkeerslichten een schakeling die de lamp net niet uit doet, zodat je vele malen meer aan/uit kunt schakelen zonder een extreme koudweerstand en zo ook de levensduur verlengd.

Verder zijn er ook schakelingen die de max. spanning iets beperken, wat je nauwelijks ziet en ook dat verlengt de levensduur aanzienlijk.

Wat ook praktisch is, is om de lamp(jes) zo veel als mogelijk stofvrij te houden.
LiA
Hiddo

Het is best simpel te verklaren.

Welk merk lamp heb je er in zitten?

De meeste mensen denken dat een lamp van 0,25 eurocent net zo goed is als van phillips.

Het schroefdraad van goedkopere lampen gaat snelller kapot door het afkoelen,verwarmen proces.

(De lamp is gewoon van mindere kwaliteit in zijn geheel gezien.)

Waar je ook moet letten is vet van je vingers tijdens indraaien,dit verhoogt de temperatuur van de lamp.(vet aan het glas)

Dus lampen met een papiertje in de fitting draaien.

En stof op het glas doet ook geen goed.

gr
Celtic

Een gloeilamp krijgt bij inschakelen nogal een

stroompiek te verwerken vanwege de nog koude

dan laagohmige gloeidraad.

Een NTC in serie kan de levensduur makkelijk

tot een factor 2-5 vergroten.
317070

Een gloeilamp krijgt bij inschakelen nogal een stroompiek te verwerken vanwege de nog koude dan laagohmige gloeidraad.
En wat is het probleem daarmee? Door een stroompiek verslijten veel dingen vanwege de warmte die het veroorzaakt, maar hier lijkt me dat toch geen probleem? En het is ook niet dat er elektronica in een lamp zit die kan doorslaan bij een stroompiek...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
klazon
Pluimdrager

Het is niet de stroompiek die het probleem is, maar de snelle opwarming van de gloeidraad bij het inschakelen. Die verandert daardoor snel van lengte, een mechanische schok dus.

Toch denk ik niet dat die mechanische schok veel invloed heeft op de levensduur. Ik heb enige jaren onderhoud gedaan aan verkeersregelinstallaties, en toen hield ik statistieken bij van lampen die wegens defect uitgewisseld werden. Je zou kunnen denken dat de gele lampen die de hele nacht staan te knipperen het snelst slijten doordat ze steeds die thermische schok te verduren krijgen.

Maar dat bleek niet zo te zijn. Het waren de rode die het snelst stuk gingen. De verklaring daarvoor is dat die de meeste branduren maken. Gemiddeld ruim twee keer zo veel als de groene, en veel meer dan de gele die bij elke cyclus maar 2 seconden aan zijn.
Celtic

De gloeidraad moet inderdaad snel uitzetten bij

inschakelen. Je zou kunnen kijken bij de uitzettings

coefficient van wolfraam. Sneller of langzamer

uitzetten kan een factor zijn, het metaal zal uiteindelijk

bros worden waardoor er verdunningen in onstaan

die dan gemakkelijk doorbranden.
jkien
Moderator

Een NTC in serie kan de levensduur makkelijk tot een factor 2-5 vergroten.
Is dat een feit, die factor 2-5? Het is voor mij niet evident. De stroompiek maakt niet uit als de gloeidraad nog niet oud is en geen dunne plekken vertoont, want de stroompiek leidt dan nergens tot een temperatuurpiek.

Terzijde: zijn er wel NTC's met een zodanige weerstandswaarde dat het lichtverlies verwaarloosbaar is?
En wat is het probleem daarmee? Door een stroompiek verslijten veel dingen vanwege de warmte die het veroorzaakt, maar hier lijkt me dat toch geen probleem?
De ervaring leert dat oude gloeilampen meestal in een flits kapotgaan op het moment van aanschakelen, tijdens de stroompiek. De stroompiek is catstrofaal voor dunne plekken in een oude gloeidraad.
Thionyl

Het kan nog erger. Gloeilampen kunnen ook ontploffen, wat ik ooit heb meegemaakt.

Kwam in een ruimte die al vele jaren niet was gebruikt en deed het licht aan, de scherven vlogen, gelukkig, langs me heen.

Misschien was de plastic sealing verouderd, maar hoe dan ook, er was lucht in de lamp gekomen en dus ontplofte de gloeilamp.

Anderzijds zijn de zwakke plekken in de gloeidraad ook te verklaren met de manier waarop die draad gemaakt is.

Men smelt niet een wolframdraad, maar doet dat mbv sinteren en trekken door een zg treksteen.

Daarmee is de draad al vanaf het begin niet homogeen en de levensduur dus beperkt.

Gelukkig zijn er nu alternatieven met een langere levensduur.
LiA
Celtic

Ik had ooit een vrij dure UV gloeilamp

met levensduur ca 3 uur. Daar ook toen

een NTC in de fitting ingebouwd. Was 300 watt

met 2% UV voor belichten van printen.

De NTC moet zo ongeveer 10x de weerstand in

koude toestand verhogen en in warme toestand

niet meer dan 1/10.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”