Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Craz1k0ek
Artikelen: 0

Plaatsbepaling met zon en tijd

Hoi mensen...

Ik en een paar mensen moeten voor school onze plek van de school of ons huis bepalen m.b.v. de zon en de tijd. Ik heb al wat onderzoek gedaan en ook hier op het forum een topic gevonden, alleen snap ik hier maar heel weinig van... Zou iemand mij uit kunnen leggen wat ik precies moet doen en waar ik rekening mee moet houden?

Groet,

Bram
Bart

Re: Plaatsbepaling met zon en tijd

Wat heb je tot nu toe gevonden en snap je wel?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Neutra

Wat denk je wat plaats bepalen in dit kader betekent?
Perseus

Je zal iets gedetailleerder moeten zijn met je vraag, want ik kan me moeilijk voorstellen dat je je plaats moet bepalen aan de hand van de astronomische positie van de zon: dat is iets voor een universiteitscursus sterrenkunde, waar verschillende coördinatensystemen en boldriehoeksmeetkunde aan te pas komen. Behoorlijk geavanceerd materiaal dus. Ik kan je wel zeggen hoe dat er ongeveer uitziet:
  • Eerst heb je de horizoncoördinaten van de zon nodig: dat is de hoogte en het azimut van de zon op je plaats.
  • Dan moet je de dag van het jaar weten. Aan de hand daarvan kan je de absolute equatoriale coördinaten van de zon berekenen: rechte klimming en declinatie. Bovendien kan je de tijdsvereffening op die dag berekenen.
  • Uit de hoogte, azimut en declinatie van de zon volgt de uurhoek van de zon, en de breedtegraad van je plaats.
  • Uit de uurhoek volgt dan weer je lokale schijnbare zonnetijd.
  • Anderzijds, uit de tijd op je horloge kan je de tijd in Greenwich bepalen.
  • Uit de Greenwich tijd, je lokale schijnbare zonnetijd en de tijdsvereffening volgt uiteindelijk de lengtegraad van je plaats.
  • In de praktijk is het onmogelijk om je plaats op enkele meters nauwkeurig te bepalen, omdat ook de brekingsindex van de atmosfeer een belangrijke rol speelt.
Je ziet, er komt heel wat bij kijken, dus ik vermoed dat je iets veel eenvoudiger bedoelt.
Craz1k0ek

Sorry voor mijn late reactie, ik wist niet dat er al geantwoord was (nieuwe gebruiker ;) )

Wat ik al wel snap is de breedtegraad. Overigens, de meeste termen die naar mijn hoofd gegooid worden snap ik al niet :$ Ik weet dus dat je het hoogste punt van de zon in greenwich moet weten, en de tijd daar en dan vergelijken met de tijd van het hoogste punt van de zon hier, maar ik kom niet uit de lengte graad. Ik weet dat het iets te maken heeft met een hoek. Maar hoe dit precies werkt snap ik niet. Wat ik dus eigenlijk vooral niet snap zijn de moeilijke termen die gebruikt worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groet,

Bram
Bart

Met een beetje Engels kun je van deze website een hoop leren.

http://pveducation.org/pvcdrom/properties-...t/suns-position

Wil je echt heel nauwkeurig de positie van de zon weten, dan is de SPA van de NREL aan te bevelen. Dit is wel hogere universiteitsstof

http://www.nrel.gov/docs/fy08osti/34302.pdf
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Perseus

Ik had bewust die termen niet uitgelegd omdat ik eerst je vraag meer gedetailleerd wou weten. Zoals je ziet, het is behoorlijk moeilijk om het aan de hand van 1 plaats op te lossen. Maar zoals ik het nu begrijp, zoek je een oplossing door de stand van de zon op twee plaatsen te vergelijken (met name jouw plaats en Greenwich). Da's een stuk eenvoudiger. In dat geval kan je je lengtegraad bepalen door de uurhoek van zon op de twee plaatsen te meten. Bekijk even deze figuur:

Afbeelding

De uurhoek H van een object wordt in wijzerzin gemeten vanaf de bovenmeridiaan (de cirkelboog tussen het zenit en het zuiden), langsheen de hemelequator (de halve cirkel die loodrecht staat op de hemelpool). Je lengtegraad is het verschil tussen de uurhoek van de zon in Greenwich en de uurhoek op jouw plaats.

Terug naar “Wiskunde”