donalddekemel
Artikelen: 0

De titanic

Hallo iedereen,ik ben namelijk bezig met een modelbouw van het boot "the titanic".

Daar er vershillende modellen zijn zou ik graag mijn boot willen uitrusten met verlichting erin.

Er worden nm.alleen al een 170 tal patrijspoortjes in geboord zonder de gaatjes van de kajuiten.

Deze boot wordt ongeveer 1.2m lang en heeft verschillende verdiepingen om te verlichten.

Ik zou willen werken met led verlichting.Ik denk ook dat ik er een 100 tal ga nodig hebben.

Ik had gedacht van witte heldere leds te gebruiken maar geraak er niet uit de welke.

Er zijn white,ultralicht of difus.Zou willen gaan werken met 5mm leds.

Welke mcd waarden zou er goed voor zijn en welke hoek zou ik kunnen gebruiken?

Ik zou dan ook graag willen dat de verlichting aangaat in verschillende kringen.

Welke voeding zou ik het beste nemen? Eén of meerdere ?Zou gaan naar 12v.

Heb een voorbeeld gezien op www//buildthetitanic.uk en dat ziet er in de donker prachtig uit.

Zo,hier dus een kleine inlichting van wat ik ga proberen te volmaken.

Graag zou ik jullie mening willen horen en alvast bedankt op voorhand.

Groetjes van Donald

ps:heb nog een heleboel electronische transfo's,namelijk 220v-12v-50w.

Zouden die eventueel bruikbaar kunnen zijn?
Thionyl

Re: De titanic

Denk dat je die led's niet te fel moet laten branden, anders kan je effect wel eens teveel zijn en niet realistisch.

Lijkt me dat kerstboomverlichting heel goed zou kunnen voldoen. Die kun je in lange strengen krijgen, zeker tot 100 stuks, en allemaal parallel dus afknipbaar op gewenste aantal en in meerdere kleuren waaronder wit. Scheelt je een hoop soldeerwerk en geld.

Werkt meestal op 1,5 V, (met een omvormertje) maar dat zal het probleem niet zijn en degene die ik gebruik ( van de bouwmarkt ) zijn ook 5 mm.
LiA
Cura

Lijkt me dat kerstboomverlichting heel goed zou kunnen voldoen.Die kun je in lange strengen krijgen, zeker tot 100 stuks, en allemaal parallel dus afknipbaar op gewenste aantal

De meeste kerstboomverlichting is naar mijn weten in serie geschakeld, dus daar zou ik nog even goed naar kijken voordat de schaar er in wordt gezet! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
ZVdP

Denk dat je die led's niet te fel moet laten branden, anders kan je effect wel eens teveel zijn en niet realistisch.
Inderdaad. Op deze pagina vind je een lijst met lichtintensiteiten van verschillende locaties op de Titanic.

Dezelfde site is een zeer goede bron om je model accurater te maken dan de standaard modellen, of om te kijken wat anderen al gemaakt hebben, zoals dit nogal groot model.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Thionyl

Beste mijnheer (Moderator) Pectus,

Ook in een seriële lijn kun je een schaar gebruiken zonder grote problemen voor de persoon die dat doet. Zeker kerstverlichting gaat niet boven ca 16 V/lamp. (Gloeilampjes toen)

Dit geldt tot ca 24 V, dus zeker ca 10 lampjes in serie. Maar ook de kerstboomverlichting is ietwat geëvalueerd. De meest gebruikte is nu ( met LED's) toch echt parallel, dus op laagspanning. Denk dat schoolvraagstukken ietwat achterlopen in deze zaken. Maar als er 2 draden zijn naar een lichtelement(> 20 stuks) en ze ook nog eens gevoed worden door een 1,5 V Cel,dan staan ze echt niet in serie en kun je echt wel veilig een schaar gebruiken.

We hadden het over LED's en daar gelden andere regels dan over gloeilampjes, die zet je niet zomaar op netspanning. Zijn bovendien stroomgestuurd. Ik HOOP dat ik je ietwat overtuigd heb.
LiA
Cura

Beste mijnheer (Moderator) Pectus,
Je kan mijnheer gerust weglaten... ;)

Inderdaad, ik kan mij alleen de schoolvraagstukken herinneren waarin naar voren kwam dat je nooit of te nimmer aan de kerstboomverlichting moest gaan knutselen door er in te knippen. Bedankt dus voor je uitleg Thionyl, hier was ik mij niet van bewust!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)
Thionyl

OK Pectus,

Trouwens er zijn wel meer opmerkingen over te maken. Om maar te beginnen met de stekker eruit, niet dat dat bij elk apparaat ( waar bijv. hoogspanningscondensatoren aanwezig zijn) helpt maar wel bij kerstboomverlichting natuurlijk.

Maar als je na veel werk zo'n mooi model gebouwd hebt is batterijvoeding natuurlijk wel zo veilig en ergens een zonnepaneeltje zou ook nog kunnen dan. Sommige verlichtingen werken ook nog automatisch op het lichtniveau, misschien ook wel aardig. Mijn 2 setjes van vorige Kerst deden dit alles en voor ca E 6, meen ik.

Verder werken losse LED's niet altijd als je ze parallel zet, op z'n minst krijg je helderheidsverschillen. De LED's van kerstboomverlichting komen van de zelfde (fabrieks) serie en zijn dus allemaal gelijk. Daarnaast gebruiken ze heel weinig stroom ergens tussen 0,5 en 1 mA, dus kun je lange strengen maken.
LiA

Terug naar “Elektrotechniek”