Bij het bakken van een stukje vlees verlies het nogal wat vocht: het loopt er gewoon uit. Waar komt dit water vandaan?
Waarom lijkt het te schelen als je het vlees eerst laat rusten na bakken? Er loopt (bij mij) fors minder vocht uit 'gerust' vlees dan uit vlees dat je meteen na het bakken snijdt.
Vele kookboeken hebben het over eiwitten die bij het denatureren water uit het vlees knijpen en blabla maar dat lijkt me een versimpeling die het verhaal geen recht meer doet. Dan vraag ik mij ook af of dat water inderdaad bij de eiwitten vandaan komt trouwens. Ik kan me zo snel geen reactie voorstellen waarbij water vrij komt als het om het verhitten van eiwitten gaat (hydrolyse kost water).
Wat ik zo snel even kan verzinnen is:
Bij het binden van simpele suikers komt water vrij, bij de Maillard reactie komt water vrij en celmembranen zullen kapot gebakken worden waarbij de inhoud van de cel vrijkomt. Wat is nou de hoofdmoot? Ik vermoed die laatste.. maar waarom scheelt het dan om het vlees te laten rusten? Kapot gebakken membranen herstellen zich niet en wat is er dan nog aanwezig om dat water weer te binden?
Laten we ons voor het gemak beperken tot een biefstuk (waar de supermarkt geen water in heeft gespoten).