Anonymous
Artikelen: 0

Zwaartekracht/signaal van satelliet (engels)

Ik heb deze informatie gevonden over krachten die invloed hebben op GPS.
The Earth is not a perfect sphere and has an uneven density distribution. The effect that this has on the Earth's gravitational field is represented by spherical harmonic coefficients which are used to compute the disturbing potential (the difference of potential on the geoid and on a reference ellipsoid) at a particular location. The largest coefficient in the expansion is known as J2 (or C20) and represents the effect of the flattening of the Earth (the Earth's equatorial bulge) on the gravitational field. This coefficient is about 1000 times larger than the other coefficients, although those of up to degree and order 36 are significant for satellite orbit computations (Leick, 1990). This is dependent on the actual satellite, and for GPS a harmonic function of degree and order 8 are adequate.
Maar als ik het goed begrijp is de afstand tot het middelste van de aarde grootste veroorzaker van het verschil in zwaartekracht op aarde. Dit lijkt mij incorrect, of is het zo dat de rotatiesnelheid van de aarde geen invloed heeft op de signalen van GPS satellieten?
Syd

Re: Zwaartekracht/signaal van satelliet (engels)

Maar als ik het goed begrijp is de afstand tot het middelste van de aarde grootste veroorzaker van het verschil in zwaartekracht op aarde. Dit lijkt mij incorrect, of is het zo dat de rotatiesnelheid van de aarde geen invloed heeft op de signalen van GPS satellieten?
De afstand tot het middelpunt van de aarde is, met de massa, het enige dat invloed heeft op de zwaartekracht.

Immers, de zwaartekracht wordt gegeven volgens:

Fz = mg

g=G * M(r^2)

Waar G en M constanten zijn en r de afstand tussen het te bepalen punt en het middelpunt van de aarde.
Anonymous

De dichtheid van de aarde is niet overal gelijk dat heeft toch ook invloed?
Syd

Ja, dat denk ik wel. De M uit de formule is de massa van de aarde, maar ik zou niet weten hoe je enige zinnige opmeringen kunt maken over hoe het dan afhangt van de dichtheid.
Anonymous

Het is slechts een verklaring waarom de zwaartekracht niet voeral gelijk is ik ga dit niet bewijzen of iets dergelijks.
arjesara

Ik kan wel zeggen hoe dat gebeurd:

Men neemt eèn testmassa van zeer nauwkeurig bepaalde massa en men bepaald de zwaartekracht. Als bijvoorbeeld een luchtbel of een bel van lagere dichtheid er is, is de zwaartekracht anders en die kun je meten. (M is dus niet zo constant)
Anonymous

Fz = mg

g=G * M(r^2)
Deze formule is enkel geldig voor puntmassa's (en voor niet relativistische vraagstukken)

Aangezien de aarde (tot nader order) geen puntmassa is, moet je het zwartekrachtsveld uitrekenen met een integraal equivalente van deze formule.

verder heeft de draaiing van de aarde wel effect op het zwaartekrachtsveld (algemene relativiteitstheorie), maar dit effect is waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Terug naar “Ruimtevaart”