Op 9 september 2011 heeft de Hoge Raad bepaald dat er voor de identiteitskaart per direct geen geld meer mocht worden gevraagd. Op woensdag 21 september 2011 (nog geen 2 weken later!) heeft Donner een wetsontwerp ingediend dat vanaf donderdag 22 september 2011 met terugwerkende kracht wel voor de identiteitskaart moet worden betaald.
Ik vraag me serieus af waar Donner mee bezig is. Is dit niet een creatieve manier om de uitspraak van de Hoge Raad naast je neer te leggen?
Verder moet een wetsontwerp natuurlijk onderbouwd zijn. Maar de enige reden die ik kan bedenken waarom mensen weer geld voor de identiteitskaart moeten betalen, is dat gemeenten anders teveel geld mislopen. Ik vraag me dan af, is Donner een vertegenwoordiger van het volk, of is het een stromannetje van de gemeenten? Als volk wordt je op deze manier toch genaaid waar je u tegen zegt?
Analoog vind ik het ook te belachelijk voor woorden dat je om de 5 jaar voor het vernieuwen van je paspoort/identiteitskaart moet betalen, en om de 10 jaar voor het vernieuwen van je rijbewijs.
Wat het paspoort betreft: het enige dat in de loop der jaren verandert is de foto; mensen worden immers steeds ouder. Maar het uiterlijk van mensen kan per dag enorm verschillen: de ene dag heb ik een baard en snor, de volgende dag heb ik een gladgeschoren gezicht. Bij vrouwen is het nog een graadje erger: de ene dag een paardenstaart, de volgende dag een permanentje en weer een dag later je haar geverfd. De foto op het paspoort/identiteitskaart heeft in mijn ogen dan ook geen enkele toegevoegde waarde.
Wat het rijbewijs betreft: daar geldt eigenlijk hetzelfde verhaal voor als hierboven. Ik vind het vernieuwen van het rijbewijs alleen nuttig, als er een bijbehorende herkeuring bij afgenomen wordt. Verkeersregels worden nogal eens gewijzigd, en ook een praktijkherkeuring zou voor een aantal automobilisten best eens nuttig kunnen zijn.
Terugkomend op de identiteitskaart: wat vinden jullie van het nieuwe wetsontwerp m.b.t. de identiteitskaart? En kan Donner zich nog wel serieus een volksvertegenwoordiger noemen?