Ik stuitte vandaag op dit artikel:
N.a.v. dit artikel probeerde ik me een beeld te vormen, hoe de maatschappij er dan uitziet na een (nationale of wereldwijde) bankrun; Hoe zal de economie -wat daar van over is- verder functioneren?Verschillende partijen waarschuwen voor bankrun
Tegenwoordig vindt er elk weekend wel ergens een crisisberaad plaats. Terwijl de meeste Nederlanders dit weekend genieten van de nazomer, werd er in Washington door de G20 op de meeting van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) druk gespeculeerd over hoe het nu verder moet met de euro, de schulden, de bankencrisis en de afnemende economische groei (met de eventuele bijbehorende recessie).
Natuurlijk zullen alle betrokken partijen er zoals elk weekend weer alles aan doen om de crisis te bestrijden, maar elk weekend wordt het ook weer beetje duidelijker dat de oplossingen (het hamsteren van Piigs obligaties door de ECB en het noodfonds met biljoenen euros verhogen) op lange termijn niet zullen helpen om de crisis te bezweren. ...
Het volledige artikel: Biflatie.nl
Over de Duitse jaren '30 (*) heb ik gelezen dat de prijs van bv een brood extreem hoog opliep, tot wel 'n miljoen D-mark! En mensen die dat geld niet hadden, zullen wel aan het plunderen zijn geslagen. Ik las vandaag ook al dit bericht: Beursduivel.be: 'Voedselgrondstoffen worden schaars'. De kans op oorlogen groeit ook: Omdat bv China het aan de VS uitgeleende geld wil terugzien. Terwijl de Amerikanen met het aanzetten van de drukpers de dollar alleen maar in waarde doen dalen. (In een notedop, maar mogelijk ben ik hiermee te kort door de bocht). Van de andere kant zijn oorlogen ook vaak een kans om de economie uit het slop te trekken.
Oke, hier m'n vragen:
1) Werden er ten tijde van Beurskrach ook voedselbonnen uitgedeeld?
Dat zal in deze tijd wel voor een aantal mensen -neem ik aan- de voedselbank worden.
2) Als m'n baas me wil uitbetalen, zal hij mij en m'n collega's cash moeten uitbetalen. Maar ja, zoveel geld heeft ie zelf natuurlijk ook niet achter de hand. Mogelijk krijg je dan 'n lage-lonen-landen-situatie, waar je wel 'ns van hoort dat mensen nog een paar maanden achterstallig loon moeten vangen. Wie denkt dat ik er naast zit, corrigeer me gerust.
3) Zonder 'n giraal systeem, zal ik de huur ook voortaan cash moeten betalen. Maar wat als thuis het cash-geld in de ouwe sok opraakt? Misschien dan maar met een geit + 2 kippen (ruilhandel) gaan betalen?
4) Zullen veel van de instanties aan wie ik regelmatig geld overmaak (Univé, belasting, Nuon, woningbouwcorporatie, verzekeringen, enz) dan ook niet meer functioneren?
5) Als de banken zijn omgevallen -en als de groten omvallen, vallen ze allemaal tegelijk om-, betekent dat dan je mogelijk een revolutie krijgt? Een evolutie naar een maatschappij met directe democratie spreekt mij persoonlijk ook wel aan. Interesant artikelen over directe democratie staan overigens op Visionair.nl: De permanente verkiezing en Random politici verbeteren democratie.
Wat het ook wordt, persoonlijk heb ik sterk het gevoel dat het huidige systeem zoals het nu werkt, z'n langste tijd heeft gehad. De massale demonstraties in Griekenland. Spanje, Chili, Israël, Japan, Jemen, Syrië, Egypte en Tunesië (waar het vuur lijkt te doven) en nu ook de VS, en nog meer landen, geven daar natuurlijk ook aanleiding toe.
(*) Het zijn natuurlijk niet de gehele jaren '30 geweest. Gezien Duitsland zich steeds betere wist te herstellen van de Beurskrach.
Alvast bedankt voor de antwoorden.