Koen1979
Artikelen: 0

Luchtsnelheid

Beste,

Ik vraag me af of je kan berekenen bij welke opwaartse luchtsnelheid een product of een voorwerp gaat zweven. Ik begrijp dat dit deels afhankelijk is van de vorm. Om het niet te moeilijk te maken wil ik uitgaan van een rond product met een diameter van 5 mm en een soortelijk gewicht van 350 kg per m3. Ik verwacht dat het punt ergens rond de 1 meter per seconde zal liggen, maar ik zou het graag exacter kunnen berekenen in een formule. Alle hulp en tips zijn welkom.

Groeten,

Koen
317070

Re: Luchtsnelheid

Alle hulp en tips zijn welkom.
Wel, in de praktijk ga je dit enkel kunnen bepalen door het te simuleren, ofwel door het ook echt uit te voeren... Daar zijn geen eenvoudige formules voor.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Fred F.
Pluimdrager

Re: Luchtsnelheid

...een rond product met een diameter van 5 mm en een soortelijk gewicht van 350 kg per m3. Ik verwacht dat het punt ergens rond de 1 meter per seconde zal liggen...
Waarom verwacht je zo'n lage luchtsnelheid?

Lees eerst eens dit topic. Dat gaat weliswaar over vloeistof maar het maakt voor de theorie helemaal niets uit of een voorwerp zich in vloeistof of gas beweegt.

Een voorwerp zal zweven als de wrijvingskracht van de opwaardse lucht (of vloeistof) plus de opwaartse kracht (Archimedes) samen gelijk zijn aan het gewicht van het voorwerp. De daarvoor benodigde opwaartse luchtsnelheid is gelijk aan de valsnelheid die het voorwerp zou krijgen in stilstaande lucht. Het maakt immers niet uit of het voorwerp stil hangt en de lucht (of vloeistof) beweegt, of dat de lucht (of vloeistof) stil staat en het voorwerp beweegt want het gaat om het snelheidsverschil tussen voorwerp en lucht (of vloeistof).
Hydrogen economy is a Hype.

Terug naar “Klassieke mechanica”