Moderator: Rhiannon
Omgekeerd vraag ik me af of we nu niet koeien in de put aan het gooien zijn om het kalf te redden. Ik vraag me af of het failliet van Griekenland niet gewoon al een voldongen feit is, een put die al gegraven is en trouwens nog altijd dieper wordt, en waar onze politici nu vrolijk al het geld in smijten.Vergeet niet dat we veel handel drijven binnen het Euro-gebied en dat ook Griekenland een handelspartner van belang is. In 2010 hebben we voor 2½ miljard uitgevoerd naar Griekenland. Natuurlijk lang niet zoveel als België en Duitsland, maar ons bedrijfsleven wordt er echt niet vrolijk van als de boel helemaal in elkaar klapt.
Ik heb minister Jager nog niet vrolijk zien kijken in deze kwestie. Griekenland staat aan de afgrond. Volgens de Griekse regering zelf kunnen zij half juli geen salarissen meer betalen. Het feit dat de Europese unie en IMF niet zomaar met meer geld op de proppen zijn gekomen geeft aan dat er zeer serieus wordt onderhandeld en dus niet dat er zomaar met geld wordt gesmeten.Omgekeerd vraag ik me af of we nu niet koeien in de put aan het gooien zijn om het kalf te redden. Ik vraag me af of het failliet van Griekenland niet gewoon al een voldongen feit is, een put die al gegraven is en trouwens nog altijd dieper wordt, en waar onze politici nu vrolijk al het geld in smijten.
En heb je er een seconde bij stil gestaan wat de consequenties hiervan zijn? Griekenland krijgt, als het failliet is, geen leningen meer. Dat betekent dat veel mensen (veel bedrijven zijn staatseigendom) geen salaris meer krijgen. met als gevolg dat de voedsel transport en energievoorzieningen onder druk komen te staan.Griekenland moet gewoon beslissen haar schulden niet allemaal meer te betalen en dan kijken we wel of de euro haar eruit gooit of niet (ik gok van niet trouwens). Hoe sneller de situatie achter de rug is, hoe sneller het herstel van Griekenland weer kan beginnen.
Mja, ik heb natuurlijk enkel de Belgische politici gezien (en Mr Van Rompuy), geen idee hoe Jager eruitzag. Didier Reynders zag er zeker niet aangedaan uit om vanuit zijn lopende regering geld vrij te maken.Ik heb minister Jager nog niet vrolijk zien kijken in deze kwestie. Griekenland staat aan de afgrond. Volgens de Griekse regering zelf kunnen zij half juli geen salarissen meer betalen. Het feit dat de Europese unie en IMF niet zomaar met meer geld op de proppen zijn gekomen geeft aan dat er zeer serieus wordt onderhandeld en dus niet dat er zomaar met geld wordt gesmeten.
Natuurlijk heb ik stilgestaan bij de consequenties, dat doe ik altijd.Bart schreef:En heb je er een seconde bij stil gestaan wat de consequenties hiervan zijn?
(...)
Daarnaast is iedereen die geld aan Griekenland heeft geleend deze kwijt. Dan praten we niet alleen over het hulpfonds van 100 miljard, maar ook de "normale" staatsschuld van Griekenland, een slordige 500 miljard. Hetzelfde sneeuwbaleffect als met de hypothekenrotzooi in de VS gaan we dan nog eens zien. De partijen die namelijk geld geleend hebben aan Griekenland, kunnen ook mogelijk failliet gaan.
De aankondiging van een volksraadpleging eurozone of niet heeft de financiéle wereld 1140 miljard gekostBanken gaven hypotheken aan mensen ... enkel in stand gehouden worden met uw geld.
Mee eens. Het lijkt gewoon uitstel van executie te zijn. We hebben linksom of rechtsom gewoon een groot probleem en zonder fatsoenlijke afwaardering van de schulden kan Griekenland niet behouden worden van een faillissement.317070 schreef:...
Eigenlijk heb je naast de kwestie gereageerd. Als ik zeg dat het onvermijdelijk is dat Griekenland failliet gaat, heeft het niet veel zin om me erop te wijzen wat er gebeurt als we Griekenland niet proberen te redden. Volgens mij komt de Euro sowieso onder druk te staan, gaan we sowieso last hebben met onze import en krijgt Europa sowieso nog een tweede financiële crisis. Alleen gaan we dan nog geen 400 miljard hebben zien verdampen in Griekenland, maar slechts het gedeelte ervan dat nu nog in onze handen was. De rest gaan de landen buiten de EU dan moeten opvangen. Nu zijn we druk bezig die niet-Europese investeerders te redden.
...
Met het failliet gaan van een land wordt net bedoelt dat het land zijn schulden niet meer terugbetaald Er is namelijk geen enkele instantie dat een land kan verplichten zijn schulden terug te betalen, het is namelijk een land weetjewel. Ieder land kan dat totaal vrijwillig en zomaar doen. (maar moet er dan ook de gevolgen van dragen)Als Griekenland failliet gaat, wat gebeurt er dan met die schulden? Moeten ze die dan alsnog gaan betalen ook al hebben ze geen euro meer als munt?
Er moeten personen zijn die hieraan (zie link) schuldig zijn.Met het failliet gaan van een land wordt net bedoelt dat het land zijn schulden niet meer terugbetaald Er is namelijk geen enkele instantie dat een land kan verplichten zijn schulden terug te betalen, het is namelijk een land weetjewel. Ieder land kan dat totaal vrijwillig en zomaar doen. (maar moet er dan ook de gevolgen van dragen).... dikwijls zonder veel gevolg.
Ik was in de war, omdat ik iemand hoorde praten over 'juridisch geharrewar' als Griekenland uit de Munt-unie gezet zou worden.317070 schreef:Met het failliet gaan van een land wordt net bedoelt dat het land zijn schulden niet meer terugbetaald Er is namelijk geen enkele instantie dat een land kan verplichten zijn schulden terug te betalen, het is namelijk een land weetjewel. Ieder land kan dat totaal vrijwillig en zomaar doen. (maar moet er dan ook de gevolgen van dragen)
Dat is iets belangrijks om in het achterhoofd te houden. Op landen zijn geen wetten van toepassing, er is namelijk geen instantie dat een land kan verplichten of wetten kan opleggen. Er zijn wel dingen zoals internationaal recht en supra-nationale instellingen zoals de EU of de VN, maar die kunnen enkel sanctioneren. In de praktijk blijft het vrij aan landen om die te negeren, en er zijn legio landen die dit doen, dikwijls zonder veel gevolg.
Hou er rekening mee dat jij ook schuldeiser bent van Griekenland. Het is ook jouw geld.Ik wil geen bail-out van de schuldeisers van Griekenland.
Beste DePurpereWolfHet probleem met een ...wat koppen moeten rollen. Je kunt het Grieks volk enkel laksheid aanrekenen.
Dat vind ik toch te simplistisch, het volk krijgt de leiders die het verdient. Als je van de Nederlandse staat iedere dag 1000 cadeau krijgt en toch blijf je op de regering stemmen, dan moet je wat later ook op de blaren kunnen zitten.wijsneus schreef:Ik heb de indruk dat jij het volk laksheid zou willen aanrekenen,maar het volk wordt niet (soms vorstelijk) beloond om kennis van zaken te hebben en besluiten te nemen op dit niveau.
Het kernpunt van het failleren van de griekse overheid zit hem toch echt wel in het liegen door hooggeplaatsten om
mee te willen doen met de échte grote jongens(Duitland,Frankrijk,Nederland) net zoals Berlusconi nu bezig is.
Zoals die buurman die een krediet opneemt om ook een hele mooie auto te kopen met alle gadgets erop en
eraan om straat te laten zien dat hij hem ook kan betalen.