U-Quark
Artikelen: 0

Re: forensisch onderzoek

Hoe ze het onderzoek moet doen. Wat ze moeten doen en hoe.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
Wouter_Masselink

de luminicentie van luminol is optimaal bij 420-430 nm. Verschillende bronnen houden verschillende waarden aan voor de grenzen van zichtbaar licht. Hoe dan ook, de luminicentie is optimaal bij 420-430 nm.

In het donker treed er geen luminicentie op, simpel weg omdat het luminol in aangeslagen toestand moet worden gebracht, hiervoor is licht nodig.
"Meep meep meep." Beaker
Reteip

De stof luminol is, en zo word het ook op het plaats delict gebruikt, ook kunstmatig aan te slaan. Dit doe je door het te mengen met waterstof peroxide. Als je dit vervolgens op een bloedvlek spuit dan is het niet het hemoglobine dat reageert maar het ijzer in het hemoglobine molecuul dat catalyseerd bij de reactie tussen het luminol en de peroxide. Op deze manier licht de luminol weldegelijk in het donker op in contact met bloed.

Ik denk overigens dat een, digestie van een phage labda virus ofzo ook werkt, het idee achter een soort dna profiel en electro foreren word duidelijk. Als restrictie enzymen kun je dan denken aan bijv. HinDII en HinDIII met ecorI of II ofzo. Dan krij je een mooi banden patroontje.

Mijn PWS ging over forensic sciences en het is ook de studie die ik volgendjaar plan te volgen, ik heb bijde boven genoemde dingen uit gevoerd daar naast heb ik met RFLP een officieel DNA-fingerprint gemaakt maar ik denk dat dat mogelijk te ver gaat voor je practicum.. maar HBO instellingen willen altijd mee werken hoor, da's mijn ervaring.

Laters, Snowie
Magda

Kan je niet iets veel simpelers doen. Doen alsof je haren gevonden hebt op het plaats delict en dan onder de microscoop deze haar vergelijken met die van een aantal verdachten. Dit onderzoekje kan je dan combineren met de vingerafdrukken en de schoenafdrukken. Bij het hele verhaal moet je de kenmerken van het slachtoffer niet vergeten. Die kenmerken moeten dus meegenomen worden in de analyse om duidelijk de sporen van de dader te vinden en niet die van het slachtoffer.

Wil je het uitgebreider dan kan je denken aan een simpel bloedgroep experimentje. Welke bloedgroep heeft het bloed gevonden op het plaats delict? En welke bloedgroepen hebben onze verdachten? (en welke bloedgroep heeft het slachtoffer?)
lisje

Hoe ze het onderzoek moet doen. Wat ze moeten doen en hoe.

we hebben eigenlijk geen achtergrond gekregen over het onderzoek. we moeten gewoon enkele forensische proefjes uitvoeren. eender welke, als we maar over het materiaal beschikken. tot nu toe hebben we enkel voetafdruk en vingerafdrukken gedaan.
lisje

nog even over de micropipetten, welke proef zouden we hiermee kunnen uitvoeren?
lisje

Mrtn schreef:Beschik je over micropipetten?

(als je niet weet wat ik bedoel: http://www.johnmorris.com.au/car2.jpg en google ff op gilson pipet)
ja, we hebben micropipetten, maar welke proef zouden we hier dan mee kunnen uitvoeren?
lisje

Mrtn schreef:Beschik je over micropipetten?

(als je niet weet wat ik bedoel: http://www.johnmorris.com.au/car2.jpg en google ff op gilson pipet)
ja, we hebben micropipetten, maar welke proef zouden we hier dan mee kunnen uitvoeren?
genna

@ lisje

ik moet dit ook doen voor shool. in de module zelf staan ook proeven die je moet uitvoeren. misschien kun je daar iets mee doen. verder kun je ook wat proeven doen met de theorie, denk ik.

als je een paar dingen weet die wij ook kunnen dunne, moet je het even zeggen. zou ons wel helpen...
Marko

Beste Genna,

Ik denk lisje haar project inmiddels (5 jaar later) wel is afgerond, dus je bericht zal niet zo heel veel meer helpen...

Als je op zoek bent naar hulp bij je eigen project is het handiger dat je een nieuw topic opent in het Huiswerkforummet daarin de specifieke vragen waar je mee zit.

Lees ook graag even de huiswerkbijsluiter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”