Dit door een soort van massamiddelpunt van de kolonie te beschouwen of een leider-mier aan te duiden.
Nu ga je lachen, maar dat is precies ook de manier waarop het nu gebeurt (al gebruik ik geen 'massamiddelpunt', maar een leider als 'referentiemier'. De problemen komen pas als je de weg van de anderen vervolgens ook moet bepalen. Vooral als die weg langs fijne doorgangen leidt.
Ik zou het niet teveel bij grafen zoeken eigenlijk maar het vooral bij wat matrices houden. Maar ik moet de spelregels en specificaties nog eens goed bekijken en er nog eens wat verder over nadenken
Dat van die grafen en matrices weet ik wel, maar ik zou eigenlijk al blij zijn bij EEN algoritme, die omzetten naar een handige representatie moet me wel zelf lukken.
Het grote probleem is dat de 'map' zelf verandert in de tijd, doordat de mieren nooit op elkaar mogen stappen. Die algoritmes moeten zeker bestaan, want ze worden gebruikt in games e.d. Het probleem is dat ik door het academische bos met bomen die steunen op veel rekenkracht de realtime bomen niet meer zie.