Moderator: physicalattraction
met die botstijd sla je de spijker op de kopIk kan die botsingstijd niet meten. Weet jij aan wat voor soort waarden ik zou moeten denken?
En laten we daarbij niet vergeten wat Aadkr en Bartjes je hierboven proberen te vertellen: die kracht zal bovendien niet constant zijn: de kracht die je uitrekent met het versimpelde sommetje F = Δp/Δt geeft je een gemiddelde kracht gedurende de botsing. Gedurende een deel van de botstijd zal die kracht dus nog aanmerkelijk groter zijn dan dat.Bij een zeer korte botstijd komen grote krachten vrij.
Ik bedenk mij net dat je de zaak met een vereenvoudigde energiebeschouwing simpeler kan oplossen. Stel dat het metalen lettertje vast blijft zitten, dan wordt de hamer door het lettertje tot stilstand gebracht en ideaal gesproken ook weer teruggeworpen (wanneer er geen deuk in het lettertje blijft zitten). We nemen aan dat de hamer direct op het lettertje slaat en dat het gehele gebeuren in een horizontaal vlak plaats vindt (om het zo eenvoudig mogelijk te houden).Dag Bartjes, het intrigeert me dat je aan mijn vraag toch zou kunnen rekenen. Ik heb beide artikelen doorgenomen, waar jij een link van gaf, maar ik zie de verbanden niet en ik heb geen idee hoe te beginnen. Het vwo-natuurkunde ligt 20 jaar achter me, dus ik kan niet meer zelfstandig een differentiaalvergelijking opstellen. Ik zou er graag aan rekenen, maar dan heb ik even stevige beleiding nodig, en ik weet niet of dat de bedoeling van dit forum is (ik ben nieuw).
Mooi - dat vereenvoudigt de zaak enorm!Laat ik ter vereenvoudiging even aannemen dat de letter niet is gelijmd, maar star is geschroefd op een groot blok graniet. En dat de titanium niet vervormt, maar terugveert.
Ik heb het afgeleerd in natuurkundige problemen op mijn intuïtie te vertrouwen. Wel is het mij nog niet duidelijk hoe je de elasticiteitsmodulus naar de veerconstante hebt omgerekend.Dan zou de maximale kracht 687 kN zijn op het moment dat het materiaal maximaal is ingedrukt. Ik kan mij niet voorstellen dat een kleine hamertik zo'n kracht kan veroorzaken ook al duurt die zeer kort, ik verwacht dan eerder een moker of zelfs een stormram. Vind jij dit niet vreemd?
Goed - het is altijd belangrijk een vraag tot de kern terug te brengen. Daarmee is dan het vraagstuk vaak al bijna opgelost.De trekspanning van de lijm en diverse afschuifwaarden van andere vergelijkbare lijmen heb ik opgezocht, maar het ging mij erom te begrijpen waarom je met een kleine stoot de maximale schuifspanning al overschrijdt.