Trekt de pees nu dan via het bindweefsel aan de spierbuik, of trekt de spierbuik via het bindweefsel aan de pees?
Pezen hebben toch enkel als functie spieren vast te houden aan het skelet? Contractie komt toch steeds vanuit de spier zelf? Hierbij zou ik denken dat de spierbuik via het bindweefsel aan de pees trekt.
Het straffe bindweefsel is dus zo sterk door het hoge percentage aan collageenvezels, maar zit gebonden met maar een klein oppervlak aan het bindweefsel wat tussen de spierbuik en pees ligt? En het ongeordende bindweefsel verspreidt zich meer waardoor de trekkracht, naast het minder hebben van collageenvezels, nog verder afneemt en de sterkte van de pees afneemt?
Collageen is vrijwel niet elastisch en heeft dus een zeer grote trekvastheid. Hoe meer collageen in de cel aanwezig is, hoe stroever het bindweefsel dus. Hoe stroef bindweefsel precies is hangt af van de samenstelling van het weefsel, o.a. de hoeveelheid elastine of collageen in het weefsel.
Wat het verschil in geordend en ongeordend bindweefsel betreft: in het
ongeordend lopen bundels collagene vezels in alle richtingen dooreen. Dit verschaft het weefsel weerstand tegen trek in alle richtingen.
Bij
geordend bindweefsel zijn de collagene vezels in één of meer hoofdrichtingen georiënteerd. Hierdoor biedt het weefsel weerstand tegen trek in één of enkele richtingen. Wat dus van toepassing is bij pezen.
Nu vraag ik mij enkel nog af hoe het bindweefsel nu aangehecht zit aan de spierbuik van het dwars gestreepte spierweefsel, en aan de andere kant aan de pees.
Misschien wel de lastigste vraag om mee te eindigen. Hier vond ik niet onmiddellijk een éénduidend antwoord op in de cursus. Ik geef je dus maar een citaat uit de cursus die met je vraag verband zou kunnen houden
"
De collagene bundels van pezen worden verenigd door wat ijl bindweefsel dat zenuwen en bloedvaten bevat. Aan de buitenkant wordt de pees omgeven door een omhulling van dicht bindweefsel. Bij sommige pezen bestaat deze peesschede uit twee lagen, die beide bekleed zijn met platte endotheelachtige cellen van mesenchymale oorsprong. Eén laag bevindt zich op het peesvlak en de andere bekleedt de omringende structuren. Tussen deze twee lagen bevindt zich een viskeuze vloeistof die lijkt op synoviale vloeistof. Deze vloeistof, die water, eiwitten, glycosaminoglycanen en ionen bevat, werkt als smeermiddel dat een gemakkelijke beweegbaarheid van de pees garandeert."
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-