Ik heb er eventjes over zitten nadenken, maar er is volgens mij iets mis met de vraag. Je kunt namelijk geen willekeurig natuurlijk getal nemen, toch?
Hoe definieer je je 'kans' dan?
Er wordt toch geen
willekeurig natuurlijk getal genomen? Er staat alleen dat n een natuurlijk getal is. Hoe n gevonden is doet er verder niet toe. Vervolgens wordt gevraagd op de kans dat van twee willekeurig gekozen verschillende
delers van n er precies één een zuiver kwadraat is. Ik concludeer daaruit dat de gevraagde kans dus van n moet afhangen. We krijgen dus een
functie van de natuurlijke getallen (groter dan 1) naar [0, 1]. En die is goed gedefinieerd, want n heeft slechts eindig veel delers en je kan dus een uniforme verdeling definiëren op alle paren van verschillende delers, en daaruit één paar aselect kiezen.
Nemen we bijvoorbeeld n = 3, dan heeft n twee delers, 1 en 3. Daarvan is 1 een zuiver kwadraat en 3 niet. De enige manier om twee verschillende delers te kiezen is om 1 en 3 te kiezen, en daarvan is er precies één een kwadraat. Oftewel, P(3) = 1.
Verder wat ik nog bedacht wat interessant is, is dat als je de priemontbinding van n hebt,
\(n = p_1^{e_1} \cdots p_k^{e_k}\)
dan hangt het kwadraat-zijn van delers, alsmede het aantal delers, alleen af van k en de e
i. Wat de p
i zijn is niet belangrijk. Oftewel, P(2
4 3
3 7
1) = P(17
4 5
3 2
1), want de exponenten zijn gelijk.
Dus als p priem is, is P(p) = 1
Kun je voort?
Volgens mij kun je dit allemaal best uitrekenen. Alleen heb ik het idee dat het heel lelijk wordt. Het zou meer een algoritme worden dan een enkele formule volgens mij. De functie voor het aantal delers van n (gegeven de priemfactorisatie) is al een heel ding. Voortschrijdende inzichten van anderen zijn zeker gewenst