317070, je hebt wel weer een extreem voorbeeld opgehaald met de Rorschach test. Er zijn nochtans genoeg betrouwbare en valide tests die gebruikt worden in de psychologie, maar deze laat je maar even achterwege.
Terecht dat je het gebruik ervan in vraag stelt bij de zaak van Ronald Janssens, ik heb evengoed m'n wenkbrauwen gefronst en ik vermoed dat vele psychologen dat deden, maar je weet idd. niets over welke waarde men aan die test zou gegeven hebben in het ganse plaatje. Die Rorschach test zal daar maar 1 schakel van zijn geweest. En uiteindelijk kon men evengoed tot conclusies komen, zonder die Rorschach test.
Ik weet ook niet welke waarde men er precies aan gegeven zou hebben aan die test, net zoals jij, dus laat ons daar even over zwijgen, tot we meer weten over de feiten ervan. Ik vermoed dat je daar ook wel achter zal staan, aangezien je het belang van wetenschappelijk gefundeerde antwoorden onderschrijft.
De loopbeweging van een dier is even wat anders anders dan de menselijke psyche.
En dit vind ik inderdaad een goede reden, maar dus geen excuus.
Voor iemand die enkel zekerheden wil in z'n leven, zal dat wel kloppen. Voor iemand die wat weet om te gaan met onzekerheid geldt dit niet. Jij hoort bij de 1ste groep, (vrees ik), en dan ga je het kind met het badwater weggooien: we vergeten dan maar even het volgende?:
Dido schreef:... In elk geval is het duidelijk dat de soc. wetenschappen met behoorlijk beperkingen geconfronteerd worden om deftig onderzoek te kunnen uitvoeren, terwijl dat minder aanwezig is in de 'harde' wetenschappen.
Toch heeft het onderzoekswerk in de soc. wetenschappen ons ook al belangrijke principes geleerd. Dit geldt bv. ook voor de vooruitgang in de geneeskunde. Deze onderzoeken hebben dus zeker een meerwaarde, vooral als de onderzoeksbevindingen worden gerepliceerd door andere onafhankelijke onderzoekers. ...
Bovendien, als deze soc. wetenschappers hun onderzoek ook presenteren als een kans en niet als een zekerheid, dan is daar weinig mis mee.
Verder zou de 'wetenschap-enkel-bestemd-voor-zekerheden', al heel veel vooruitgang in de weg hebben gestaan. Dan zouden we mogelijks nog leven in een tijdperk van 'zotten' die werden opgesloten, vaak levenslang, omdat er dikwijls weinig/ niks in hun toestand veranderde. En waar we zouden staan met de geneeskunde, daar durf ik al helemaal niet meer aan te denken. Doodgaan door een prul en dat omdat ze 'gevaarlijke' wetenschappers zouden zijn omdat ze onderzoek voeren over kansen?
Er is niet enkel zwart en wit, maar er bestaat ook grijs, zelfs donkergrijs en lichtgrijs. Gradaties, net zoals kansen ook gezien kunnen worden als gradaties van zekerheden. Ook dàt is realiteit en een wetenschap die daarmee kan omgaan (zoals dit gebeurt in de humane wetenschappen) verdient evengoed ons respect, zelfs al spreekt ze over kansen en niet over zekerheden. Al was het maar voor wat ze al bereikt heeft op humaan vlak.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-