\(\frac{\Delta x}{\Delta h}=?\)
. Wellicht geeft dat een materiaalconstante, die iets zegt over de vormverandering. Maar misschien gaat dat te ver. Ik ben in de week dat we nu bezig zijn, aardig fanatiek geworden.Moderator: physicalattraction
Ik denk ook dat het secundair is en dat het aantonen dat het secundair op zichzelf niet zo interessant is. Waar ik graag op uit zou komen is een formule waar de afschuiflengte en de hoogteverandering met elkaar in verband worden gebracht:\(\frac{\Delta x}{\Delta h}=?\). Wellicht geeft dat een materiaalconstante, die iets zegt over de vormverandering. Maar misschien gaat dat te ver. Ik ben in de week dat we nu bezig zijn, aardig fanatiek geworden.
Citaat Wikipedia:Volgens mij waren we de rol van de poissonfaktor in de formule\(k=\frac {E}{2(1+\nu)}.{\frac{A}{h}\)aan het onderzoeken. Die geeft aan dat er volumeverandering optreedt (behalve als\(\nu=\frac{1}{2}\)), maar in de plaatjes van de schuifspanning is die volumeverandering niet zichtbaar: h zou constant blijven. Dus er is een discrepantie tussen de formule en de plaatjes die worden gebruikt om de schuifspanning te illustreren. In deze plaatjes wordt\(\Delta a \)sterk vergroot weergegeven. Dat zou je dan eigenlijk ook voor\(\Delta h\)moeten doen.
Ik stel voor een nieuw topic te beginnen met als onderwerp de berekening van de vervorming bij schuif volgens het voorgestelde procedé. Dat komt dan overeen met de afleiding in de Wikipedia met dit verschil dat we niet uitgaan van het gelijkblijven van de lengten van de zijden. Dat hoeft ook niet, want je kan de vervorming van de grote kubus bij gecombineerde rek en compressie keurig uitrekenen. En daar volgt dan ook weer uit hoe het gedraaide kubusje in de grote kubus wordt vervormd.henkjan.bultman schreef:Inderdaad, ik begrijp wel globaal wat het plan was, want je had het kort omschreven. Ik wilde er vandaag verder niet naar vragen. Ga je het nog doen? Of heb je liever dat ik de handschoen oppak onder jouw begeleiding?
Overigens ben ik het met je eens dat het topic te lang en daardoor ook onoverzichtelijk wordt voor lezers. Ook kan er een zekere vermoeidheid optreden. Maar wat doe je er aan als er nog leven in zit?
Bij mijn voorstel is wel of niet verwaarlozen helemaal niet meer aan de orde. Bovendien als je zelf een dwarskracht introduceert heb je geen zuivere schuif meer.henkjan.bultman schreef:Ik had zelf het volgende stappenplan bedacht:
-Koppel de dwarskracht en de schuifkracht van elkaar los en ga uit van 2 belastingssituaties. De dwarskracht valt te berekenen met deel 1 van het bewijs van G.
-Reken voor beide situaties de rekken uit en zet ze in 1 assenstelsel.
-Kijk hoe de verhouding ligt tussen de rek die wordt veroorzaakt door beide krachten. Nu kan je zien of de dwarskracht wel of niet verwaarloosd mag worden.
-bepaal het hoogteverschil\(\Delta h\).