Bartjes
Artikelen: 0

Re: Impuls en kracht

Dit plaatje geeft de vormverandering aan van een materiaal met poissonfaktor 0,5 (bv rubber). Het volume blijft gelijk, maar de zijden van de kubus worden langer en de hoogte verandert. De oppervlakte van de parallellogram op het plaatje is ook gelijk aan de opp van het vierkant afgebeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallellogra..._parallellogram

Edit: Ik zie nu dat je het grondvlak langer gemaakt hebt. Dan kan je inderdaad bij gelijkblijvend oppervlak de hoogte wat verminderen. Waar dat op berust is mij echter volstrekt onduidelijk. Probeer eens stap voor stap iets aan te tonen.
henkjan.bultman

Ik begrijp niet waar jij mij op wil wijzen. De oppervlakten zijn precies gelijk!!! Het is in AutoCad geconstrueerd en nagemeten.

Let er wel op dat de basis ook van lengte verandert.
henkjan.bultman

Het volume blijft gelijk bij poissonfaktor 0,5. Dus verlengen de zijden, als er een hoek ontstaat. Als de zijden gelijk zouden blijven, wordt het volume kleiner (de hoogte wordt kleiner) en dat is dus gewoon niet zo. Wat moet ik daar nou van aantonen? Dit punt is ook al veel eerder in de topic aan de orde gekomen.
Bartjes

Het volume blijft gelijk bij poissonfaktor 0,5.

Bij welk type vervorming blijft het volume gelijk bij poissonfaktor 0,5?
henkjan.bultman

Ik begrijp jou vraag niet.

We hebben het toch over schuif? Maar bij normaalkrachten geldt het ook. De verlengingen zijn het gevolg van druk en trekspanningen over de diagonalen.

Maar ik kan hier dus niet goed een antwoord op geven. Kan het iets duidelijker?
Bartjes

In deze definitie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Poisson-factor

heeft men het alleen of trek- en drukbelasting. Daarvoor is die factor gedefinieerd. Als je die factor in andere situaties wilt gebruiken moet je eerst laten zien dat dit zinvol is. Schuif is iets anders dat rek of compressie en dus kan je bij schuif niet zomaar een factor gebruiken die voor rek of compressie gedefinieerd is.

Daar ontbreekt in je verhaal dus een stukje bewijs...
henkjan.bultman

Dat is misschien waar, dat weet ik even niet. Ik dacht: de poissonfaktor staat in de definitie van G en in de veerconstante voor een schuifkracht. Dus het lijkt mij dat die 100% van toepassing is.

Terug naar “Klassieke mechanica”