guatelize
Artikelen: 0

Windmolen batterij laden volt ? amp ?

Hello

Ik heb helemaal geen ervaring op het vlak van wind energie en elektrotechniek, maar heb besloten om een test uit te voeren en een klein windmolen te plaatsen vooraleer te investeren in efficienter wind energie.

Ik bezit momenteel een windmolen (info bijgevoegd), een batterij van 12V 4amp/h en een warm water koker van 12v/200w (afbeelding bijgevoegd). Met voldoende wind, kan ik dit aansluiten en warm water opwekken ?

Met Dank

Olivier
Bijlagen
car_12v_plug_hot_water_
car_12v_plug_hot_water_ 1167 keer bekeken
503_Data_Sheet
(136.92 KiB) 405 keer gedownload
Bart

Re: Windmolen batterij laden volt ? amp ?

Levert de windturbine wisselspanning of gelijkspanning?

Hoeveel vermogen kan de batterij maximaal leveren?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
sillyconmarc
Lorentziaan

guatelize schreef:Ik heb helemaal geen ervaring op het vlak van wind energie en elektrotechniek, maar heb besloten om een test uit te voeren en een klein windmolen te plaatsen vooraleer te investeren in efficienter wind energie.

Ik bezit momenteel een windmolen (info bijgevoegd), een batterij van 12V 4amp/h en een warm water koker van 12v/200w (afbeelding bijgevoegd). Met voldoende wind, kan ik dit aansluiten en warm water opwekken ?
Eerst een opmerking: Je mag je windmolen niet direct op je batterij aansluiten om overladen van de batterij te voorkomen. Je moet gebruik maken van een laadregelaar, die zal zorgen voor gecontroleerd laden van je batterij.

Die waterkoker zal op een kwartiertje een volle batterij leegtrekken.

Met een verwarmingselement van 200W op volle kracht genereer je 200 Joule/s. Je hebt 419kJ nodig om 1 liter water op te warmen van 0 tot 100 graden C; of misschien meer praktisch ongeveer 200kJ om 1 liter water op te warmen van 10 tot 60 graden. Met jouw verwarmingselement heb je dus 1000s nodig om 1 liter water op te warmen van 10 naar 60 graden.

Een volledig opgeladen batterij zorgt dus voor ongeveer 1 liter warm water.

Met je molen op volle kracht (80W) kan je 1 liter warm water (10 naar 60 graden) per uur maken.

Hopelijk heb ik mijn eenheden juist. :-) Graag nog eens nalopen...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
guatelize

Dank voor de info, heel nuttig. Is het dan eveneens beter een omvormer (inverter) 12v->220v te gebruiken ?
sillyconmarc
Lorentziaan

Dank voor de info, heel nuttig. Is het dan eveneens beter een omvormer (inverter) 12v->220v te gebruiken ?
Nee, dat zou ik in dit geval niet doen, een omvormer zorgt enkel voor nog wat extra verliezen.

Je hebt een mooie molen en een bijpassende batterij. Met het relatief kleine beschikbare vermogen moet je misschien meer denken aan gebruik voor (LED-)verlichting.

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

guatelize

Dank je, Kan je mij misschien aanraden welk type batterij ik mij kan aanschaffen (12v ? amp ?) aangepast aan mijn windmolen ?
sillyconmarc
Lorentziaan

Dank je, Kan je mij misschien aanraden welk type batterij ik mij kan aanschaffen (12v ? amp ?) aangepast aan mijn windmolen ?
Blijf je bij je eerste idee om warmte op te wekken dan heb je eigenlijk helemaal geen batterij nodig, je kan alle opgewekte energie direct omzetten.

De batterij die je hebt is goed bruikbaar voor je eerste experimenten. Afhankelijk van welke richting je uitgaat kan je nadien nog altijd omschakelen. Kies voor een batterij die diep ontladen verdraagt, dan kan je meer van de opgeslagen energie gebruiken zonder de batterij te beschadigen. De grootte van de batterij is erg afhankelijk van de toepassing die je wil uitwerken.

Als vuistregels gebruik ik soms:
  • gemiddelde verbruik per dag = 1/3 capaciteit van de batterij
  • gemiddelde productie per dag = 1/2 capaciteit van de batterij
Ikzelf heb een experimenteeropstelling om laadcircuits en -algorithmes uit te werken. Ik gebruik een zonnepaneel van 45W piek en daarbij gebruik ik een batterij van 12Ah. Windenergie is niet helemaal vergelijkbaar met zonne-energie natuurlijk maar die verhouding lijkt me ook in jouw geval bruikbaar. Ik moet altijd de nacht overbruggen natuurlijk, met wind is de productie lekkerder gespreid.

En dan nog even terzijde: hier vindt je informatie over de gemeten windsnelheden in Nl.

guatelize

Dank voor je info, helpt me al veel voor mijn test project.

Terug naar “Elektrotechniek”