Dat is inmiddels de zesde keer dat je dit herhaalt...Misschien helpt dit je verder?
Dank, ik was inmiddels de tel kwijt. Het lijkt me geen triviaal punt. Ik hoop voor jou en mij dat het antwoord hierin te vinden is.
Dat is inmiddels de zesde keer dat je dit herhaalt...Misschien helpt dit je verder?
Beide stelsels zijn quasi-inertiaal, zowel het gebruikte stelsel als het stelsel dat meebeweegt met het centrum van de Aarde. Maar dat is wat hier voor verwarring zorgt. (een en ander had wel wat helderder geformuleerd kunnen worden)Bartjes schreef:Men gaat inderdaad uit van een met de aarde meedraaiend referentiestelsel.
[...]
Toch lees ik daar weer iets raars in: the distance really travelled by neutrinos. Ofwel je definieert de tijden en afstanden in het met de aarde meedraaiende stelsel, ofwel in het quasi-inertiale met het zwaartepunt van de aarde verbonden maar niet meedraaiende stelsel.
Die lichtsnelheid is een theoretische waarde, die wel degelijk geldig is voor absoluut vacuum.
Omgekeerd, we hebben de meter gedefinieerd op basis van de lichtsnelheid . Vandaar dat de lichtsnelheid nu exact gekend is ten opzichte van de meter en de seconde.Lijkt me niet waarschijnlijk dat deze uit de relativiteitstheorie rolt, daar zit ie nu juist als constante in, toch? Quantumfysica?
Wat bedoel je hier met 'het GPS probleem'?terwijl het 'GPS probleem' nog niet is geadresseerd...
De buis waarin ze de neutrinos produceren (waar de mesonen in vervallen, zie artikel) is 1 km lang. Deze kun je dus niet draaien, je kunt hooguit een nieuwe tunnel bouwen.Zou de moeite waard zijn om het CERN neutrinokanon op een van de andere detectoren te richten. Moet niet al te lastig zijn, immers ze gaan overal doorheen, toch?
Wat bedoel je hier met 'het GPS probleem'?
Volgens mij wordt de zwaartekracht minder, naarmate je verder van de aardkern komt, dus onder de grond zou de zwaartekracht dan juist iets hoger zijn. Maar dezelfde vraag heb ik ook al gesteld. Ik heb met mijn beperkte kennis deze hele draad het oorspronkelijke document doorgelezen en kan niets vinden over het relativistische effect van schommelingen in de zwaarte kracht tijdens de reis van het aardoppervlak in een rechte lijn, onder de grond naar het andere punt aan het aardoppervlak. Ook de vraag van Bartjes over variaties in zwaartekracht door bijvoorbeeld bergen in de buurt is niet beantwoord.jtenbrinke schreef:Kan de geconstateerde snelheid van de neutrino's als volgt verklaard worden?
De neutrino's reizen naar de detector diep onder het aardoppervlak. Hier is de zwaartekracht minder dan op het aardoppervlak, daardoor zal de tijd diep onder het aardoppervlak sneller verlopen. Een waarnemer aan het aardoppervlak zal dus een deeltje dat zich onder het aardoppervlak beweegt als sneller beoordelen dan een deeltje op het aardoppervlak. Dit is te vergelijken met het door een buitenstaander zien van een persoon vallend in een zwart gat, voor de buitenstaander lijkt dit eindelooos te duren. Ook als het Cern en de detector uitgaan van de tijdsnelheid van de diepte waar zij zich bevinden zal een neutrino toch nog sneller lijken te gaan. Dit komt door de afstand van 700km en omdat de aarde een bol is. Een neutrino zal zich halvewege zijn reis zich namelijjk nog 9 km dieper onder het aardoppervlak bevinden daar waar de zwaartekracht nog minder is en de tijd nog sneller gaat.
In het centrum v/d aarde is de zwaartekracht nul (symmetrie).Volgens mij wordt de zwaartekracht minder, naarmate je verder van de aardkern komt, dus onder de grond zou de zwaartekracht dan juist iets hoger zijn. Maar dezelfde vraag heb ik ook al gesteld. Ik heb met mijn beperkte kennis deze hele draad het oorspronkelijke document doorgelezen en kan niets vinden over het relativistische effect van schommelingen in de zwaarte kracht tijdens de reis van het aardoppervlak in een rechte lijn, onder de grond naar het andere punt aan het aardoppervlak. Ook de vraag van Bartjes over variaties in zwaartekracht door bijvoorbeeld bergen in de buurt is niet beantwoord.