Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
pwpeter
Artikelen: 0

Elektronica en complex rekenen?

hallo allemaal,

ik heb bij mijn opleiding nou geleerd om met condensators en spoelen te rekenen en werken.

hierbij moeten we vaak gebruik maken van complex getallen om te kunnen rekenen aan die componenten.

nou ben ik erg geinterresseerd waarom deze formules een complex deel moeten bevatten ?

en waar dit vandaan komt ? want voordat er complexe getallen waren hebben ze toch ook kunnen rekenen aan die componenten ? hoe deden ze dat toen ? en hoe hebben ze daarna die formules samengenomen met complex rekenen ?

veel vragen hoop van jullie antwoorden/verwijzingen naar artikelen/leerstof te krijgen .

mvg

peter
klazon
Pluimdrager

Re: Elektronica en complex rekenen?

Met alleen maar reële getallen kun je alleen maar waarden op een rechte lijn weergeven. Met complexe getallen kun je waarde in een vlak aangeven. Die complexe warde geven eigenlijk de grootte en richting van vectoren aan. Door b.v. de stroom-en spanningsvector beide als complex getal aan te geven kun je zien wat de faseverschuiving tussen die twee is.

Overigens zijn spoelen en condensatoren nog steeds elektrotechniek. Het wordt pas elektronica als er actieve componenten aan te pas komen, zoals transistors.
pwpeter

klazon schreef:Met alleen maar reële getallen kun je alleen maar waarden op een rechte lijn weergeven. Met complexe getallen kun je waarde in een vlak aangeven. Die complexe warde geven eigenlijk de grootte en richting van vectoren aan. Door b.v. de stroom-en spanningsvector beide als complex getal aan te geven kun je zien wat de faseverschuiving tussen die twee is.

Overigens zijn spoelen en condensatoren nog steeds elektrotechniek. Het wordt pas elektronica als er actieve componenten aan te pas komen, zoals transistors.
bedankt voor de reactie ! okej dat snap ik maar dat zou je ook kunnen doen door reeele getallen gebruiken met een vector zonder complexe getallen. maar hoe zijn ze dan van de formules zonder complex rekenen naar de formules met complex rekenen geraakt, dat zou ik graag willen snappen .

mvg

peter
mathfreak
Pluimdrager

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie onder het kopje Elektriciteitsleer
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Terug naar “Wiskunde”