anusthesist schreef:Iedereen vindt iets anders mooi. Daar is dus geen algemeen antwoord op. Wat iemand mooi vindt wordt bepaald door onder andere opvoeding, cultuur, omgeving en erfelijkheid. Ik denk dus dat je je antwoord daar in moet gaan zoeken.
Op celbiologisch/anatomisch niveau ga je het antwoord niet vinden.
Er zijn geen 'mooi-zenuwcellen' of 'lelijk-zenuwcellen'. Iemand ziet iets, koppelt dat via het limbische systeem aan emoties en herinneringen en maakt daar dan een oordeel over. Als persoon A vroeger altijd in een rode kamer heeft gezeten voor straf en persoon B altijd een zoen kreeg van mama met rode lippenstift, dan weet ik wel wie rood een mooie kleur vindt en wie niet.
Dat klopt, maar is het dan ook niet zo dat er iets in de hersenen dit stimuleert? Want dit veranderd telkens. Wat we tien jaar geleden mooi vonden is nu niks meer waard. We leven nu in de tijd dat de computer over-ontwikkeld is en dat er iPods, iPads en Blackberry's zijn. Alles wordt verfijnd om ons een plezier te doen. Maar hoe komt het dat ons wordt aangeleerd wat mooi is, dan?
Als er nu een onbewerkte foto op een tijdschrift kwam te staan zou haast niemand het kopen. Ons totaalbeeld is compleet veranderd en dat allemaal door de ontwikkeling van één programma: Photoshop.
We zijn er gewend aan geraakt. En ik zoek nu naar hoe dat komt, wat is het in de hersenen die zich daarop aanpast?
Mako schreef:Dat op jouw vragen geen duidelijk antwoord bestaat lijkt me inderdaad een goede vaststelling.
Wat iemand mooi vindt is zoals al gezegd bepaald door tal van factoren met klemtoon de opvoeding lijkt me. Ook omgeving speelt hierin een rol natuurlijk, je kan bijvoorbeeld bepaalde dingen mooi gaan vinden na verloop van tijd.
Je vraag wanneer onze beelden de hersenen prikkelen is me niet volledig duidelijk. Beelden prikkelen constant onze hersenen, anders zou er geen omzetting gebeuren met beeldvorming en dergelijke. Wat bedoel je hier dan precies mee?
Ons zicht is een van onze meest betrouwbare zintuigen, samen met voelen. Het is toch moeilijk iets te ontkennen dat je hebt gevoeld of gezien? Vandaar lijkt me dat we zoveel waarde hechten aan wat we zien.
Inderdaad worden onze hersenen constant geprikkeld, maar er is toch iets daarbinnen dat bepaald dat het "fijn" is om iets te zien? Dan kan je bijvoorbeeld denken aan het gevoel liefde. We zien iemand die ons aanstaat, ons hart gaat sneller kloppen en we voelen
vlinders in onze buik. En waar zorgt Photoshop dan voor? Waarom vinden we bewerkte foto's van landschappen zoveel mooier? Fotografen gebruiken Photoshop om iets uit te beelden, wat ze bedoelen. Maar waarom kijken we liever naar een bewerkte blauwe lucht dan een echte lucht met wolken erin? Omdat het ons aan iets fijns laat denken. Onze hersenen regelen dat.
En hoe komt het dat modellen zich dood hongeren? Ze worden toch wel bewerkt dus waarom kunnen ze dan niet gewoon maatje 34 of 36 hebben? Ze moeten dun zijn omdat wij gewend zijn geraakt aan al die bewerkingen.
En ik zoek dus écht het antwoord: wat stimuleert nou toch onze hersenen om iets mooi te vinden? Wordt er een stofje aangemaakt? Of is het iets anders?
Groeten,
Hoop
God made us best friends because he knew that our moms couldnt handle us as sisters.