Hallo,king nero schreef:schuifspanning: kracht over oppervlak
met: kracht = 42kN/5 en oppervlak = dwarsdoorsnede van één klinknagel.
Uw F van hierboven is ook niet correct, oppervlak = ?
maar als die klinknagels een diameter habben van 12 mm en de gaten 18mm zijn, klopt er van dit hele verhaal niets meer. Klinknagels moeten het volledige gat opvullen (daarom dat er bij grotere diameters warm geklonken wordt) !
edit: het plaatje en de uitleg in die pdf maakt heel wat meer duidelijk, nu kan je ermee verder werken...
Overloop eens alle vragen stuk voor stuk, en laat zien waar je vastloopt.
Maar probeer om iets gestructureerder te werken, want je hebt een nogal chaotische aanpak.
josias schreef:Hallo,
Ik heb niet alles gelezen, ik vond het een beetje te veel.
Maar de maximale beschikbare doorsnede is A= (100-2*12)*5 = 380 mm² dus hieruit volgt dat
σt =42000 N / 380 mm ² = 110 N/mm ².
ps een bout van m24 kan een gatspeling van 6mm diameter hebben, ik weet niet of dit iets terzake is maar mijn gaten hebben een diameter vershil van 6mm met de klinknagels 12mm gat = 18mm
Ik zou toch eerst eens alles lezen,josias schreef:Hallo,
Ik heb niet alles gelezen, ik vond het een beetje te veel.
Maar de maximale beschikbare doorsnede is A= (100-2*12)*5 = (...) mm² dus hieruit volgt dat
σt =42000 N / (...) mm ² = (...) N/mm ².
mijn excuses allen bedankt ik had het even druk ik werk snachts en ga naar avondschool 3 dagen per week dus niet veel tijd gehad....king nero schreef:Ik zou toch eerst eens alles lezen,
want de opgave staat vol met fouten. Onmogelijk om er iets degelijks van te maken.
en ik heb de TS genoeg voorzetten gegeven om er stap voor stap iets van te maken, maar hij laat blijkbaar niets meer van zich horen. Met bovenstaande tekening zou hij toch zelf de minimale doorsnede moeten kunnen bepalen...
Hallo,only001 schreef:mijn excuses allen bedankt ik had het even druk ik werk snachts en ga naar avondschool 3 dagen per week dus niet veel tijd gehad....
ik maak nog tijd voor mijn school werk maar gezien ik niet veel begreep ivm het berekenen etc, benik op zoek gegaan naar handboeken ivm sterkte leer die heb ik besteld... voorlopig moet ik het doen zonder uitgebreide handboeken en dan is informatie zoals jullie deze vertellen zeer cruciaal ik moet mijn taak verder uitwerken....
bedankt
bedankt voor je info, maar moet het dan niet 100 - (18*2) * 5 = 64 * 5 =320 mm² gezien je maar een A hebt van 64 en niet 100 - 12 *2 = 100 - 24 = 76 * 5 = 380 mm²josias schreef:Hallo,
Wat de 1,5d betreft is de afstand hart gat tot zijkant strip. In dit geval is het 1,5 * d = 18 mm. Dus 18 mm vanaf de zijkant van de strip. Dus 18 + 64 mm ( hart op hart klinknagel) + 18 mm = 100 mm.
Dus de middellijn van de klinknagel is 12 mm. Dus de maximale beschikbare doorsnede is A= (100-2*12)*5 = (380) mm² dus hieruit volgt dat
σt =42000 N / (380) mm ² = (110) N/mm ².
Groetjes en niet te snel opgeven only001!!
Hallo,only001 schreef:bedankt voor je info, maar moet het dan niet 100 - (18*2) * 5 = 64 * 5 =320 mm² gezien je maar een A hebt van 64 en niet 100 - 12 *2 = 100 - 24 = 76 * 5 = 380 mm²
42000 N / 320 mm² = 131 KN/mm²
king nero schreef:josias, lees eens goed mijn laatste reactie,
hierin heeft only001 gelijk (op een factor 1000 na).
Hallo,uiteraard, als je N door mm² deelt krijg je N/mm².
Geen probleem tenslotte is het mede dankzij uw manier van berekenen en de tekening van nero dat ik inzicht heb gekregen in de doorsnede alvast bedankt.josias schreef:Hallo,
Hierbij bied ik mijn verontschudiging aan. Sorry, in het vervolg zal ik mij beheersen.
Groetjes,