Opgave:
Bepaal de onbekenden in volgende vergelijking;
\( x^3 - 2x^2 - 3x = 0 \)
Kan iemand me op weg helpen?Dank bij voorbaat.
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
Nou en? De vraagsteller gebruikt de abc-formule wel en maakt daarbij kennelijk een fout. Gezien de algemeenheid van de abc-formule lijkt het me handig dat die fout eerst opgelost wordt. Dat er meerdere manieren zijn om vraagstukken op te lossen lijkt mij nogal logisch. Dat is geen reden om bij alle vraagstukken alle mogelijke oplosmethodes te vermelden. Tenslotte vraag ik me nog af wat de vraagsteller nou moet met je post. Moet hij nou gaan vragen hoe dat dan moet voordat jij hem gaat vertellen hoe? Zinloze extra posts...De abc-formule is niet nodig ...
Code: Selecteer alles
Tenslotte vraag ik me nog af wat de vraagsteller nou moet met je post. Moet hij nou gaan vragen hoe dat dan moet voordat jij hem gaat vertellen hoe?
Dat zijn jouw woorden ...Zinloze extra posts...
Ik heb inderdaad een rekenfout gemaakt. Ik heb voor één van de onbekenden wel 2*2 opgeschreven in de noemer, maar bij het uitrekenen ben ik te snel geweest en alles gedeeld door 2 ipv door 4. Dat verklaard dus waarom ik 2 uitkwam ipv 1.EvilBro schreef:Met de abc-formule:
\( 2x^3 + x^2 - 3x = x (2x^2 + x - 3) = 0 \)\(2x^2 + x - 3\)\(x_i = \frac{-1 \pm \sqrt{1^2 - 4 \cdot 2 \cdot (-3)}}{2 \cdot 2} = \frac{-1 \pm \sqrt{1 + 24}}{4} = \frac{-1 \pm \sqrt{25}}{4} = \frac{-1 \pm 5}{4}\)Hieruit volgt:
x = 1 of x = -1.5
Ofwel het antwoord rolt gewoon uit de abc-formule. Ik vermoed dat je ergens een foutje hebt gemaakt in jouw afleiding.