Om een lang verhaal kort te maken: ik heb enige tijd geleden een "oud" kantoorgebouw opgekocht met de bedoeling te renoveren/moderniseren ter vervanging van mijn huidige kantoren.
Het gaat hier om een gebouw uit ongeveer 1975, bestaande uit een kelder, gelijkvloer en 3 verdiepingen. Dit gebouw werd al die tijd deels gebruikt als kantoorruimte en deels als appartement.
Uiteraard heb ik een architect onder de arm genomen om mijn dossier uit te werken. Hij heeft mij ook doorverwezen naar een ingenieursbureau om de toestand van mijn gebouw na te gaan.
Het gebouw bestaat uit een centrale lift- en trapkern met daarrond een skelet van betonkolommen, betonbalken en betonvloeren.
Dit ingenieursbureau heeft ook wat zaken nagerekend om na te gaan wat voor belasting ik mag voorzien (opslagruimte of archief of zo). Hun conclusie was dat mijn gebouw eigenlijk niet zou mogen blijven staan. Zowel de vloeren als de balken voldoen niet volgens hun berekeningen. En ze zouden in een gunstige zin gerekend hebben. Maar dit gebouw doet al 30 jaar zijn dienst en er is nergens geen zichtbare schade vast te stellen. Dit is ook bevestigd door het ingenieursbureau die geen scheuren of andere schade gezien heeft.
Dus hoewel het beton en de wapening niet voldoet blijft het gebouw wel al 30 jaar staan.
Als ik dit zo hoor dan lijkt het me dat de er bij de huidige berekeningen grotere veiligheden genomen worden dan vroeger of dat er vroeger op een andere manier gerekend werd. (of dat er vroeger niet correct gerekend werd)
Is er dan een groot verschil tussen oude en huidige berekeningen? Of rekent men hedendaags zoveel strenger? Ik dacht dat met de huidige technieken en producties alles veel nauwkeuriger of exacter kon worden gemaakt waardoor de veiligheden kleiner konder genomen worden. Blijkbaar niet?
Aansluitend hierop heb ik me zelf ook eens verdiept in de gebruikte veiligheden bij dergelijke berekeningen.
Als ik het allemaal goed voorheb dan heb je volgende veiligheden:
- materiaalsterkte: dit wordt statistich bepaald. 95% of zo van de proefstukken voldoet. --> dus is het materiaal al meestal sterker
- veiligheid op de materiaalsterkte: 1.15 (of 1.25?)
- veiligheid op de krachten: 1.35 of blijvende lasten en 1.5 op variabele lasten (stel gemiddeld 1.42)
--> met beide veiligheden heb ik al een veiligheid van 1.15 * 1.42 = 1.64 (zonder rekening te houden met het eerste puntje ivm materiaalsterkte).
Klopt mijn redenering?