Bruce schreef:Verder staat hier nuttige info:
" For maximum bandwidth, we recommend using a 50Ω coax cable with a 50Ω terminating resistor at the end of the coax. This will also minimize ringing by matching the coax with its characteristic impedance. If bandwidth is not important, you may increase the amount of voltage for a given input light by increasing the RLOAD up to a maximum of 10KΩ."
Ben je zeker dat je een 50Ω coax gebruikt? Want dan is het vreemd dat de spanning stijgt na 50kOhm. Maar ik zie nu dat je inderdaad met kilo-ohms afsluitweerstand werkt
Dat is niet zo'n goed idee.
Er wordt dus een afsluitweerstand van 50Ω aanbevolen. (Ik wil mn bandbreedte behouden. ) Maar duidt dit erop dat de uitangsimpedantie ook 50Ω zal zijn? (Afsluitweerstand = uitgangsimpedantie) Er staat ook dat er niet meer dan 10kΩ gebruikt moet worden, daar ben ik dus al overheen gegaan. Welke gevaren heeft dit kunnen opleveren?
Ja, dat wil dat inderdaad zeggen. Let wel, dat is de uitgangsimpedantie van je coax-kabel. Waarschijnlijk is dit dezelfde als de uitgangsimpedantie van je ciruit, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn, het kan bijvoorbeeld zijn dat je circuit bij andere frequenties andere uitgangsimpedanties heeft.
Welke gevaren? Je reflecteert een deel van het vermogen (of alle vermogen als die weerstand 1000x te groot is
) terug je coax in, m.a.w. je roostert je circuit aangezien die vermogen binnenkrijgt op een uitgangspoort. Vergelijk het met een USB-kabel in een stopcontact steken, over het algemeen geen goed idee. Ook kan het blinde vermogen slecht zijn voor de oscilloscoop, maar dat hangt af van het type en die zijn daar meestal goed tegen beveiligd.
Maar als ik van jou was zou ik eerst nog eens controleren of je diode niet al geroosterd hebt?
Bruce schreef:Nog even laatste vraag, checken of ik het nu snap:
De spanning op mijn scoop neemt dus (evenredig?) toe met de afsluitweerstand. Hoe zit dit precies? Afsluitweerstand en scoop staan parallel aangesloten, dus Totaleweerstand=afsluitweerstand, dus er komt V=IRafsluitweerstand op mijn scoop te staan? Zie ik dit nu goed?
Neen, die regels werken alleen bij voldoende lage frequenties. Dit zijn hoge frequenties als ik je goed begrijp, en hoort dus onder het vakje
transmissielijnen. Die afsluitweerstand is trouwens niet echt een weerstand, maar een
impedance matching device. Het zet de ene weerstand om in een andere, maar hoeft zelf geen weerstand te zijn.
Maar als je gematched hebt, dan komt alle vermogen inderdaad in de oscilloscoop en kun je die formule gebruiken om de stroom te bepalen uit de spanning.