Klopt, maar het goede is dat er wel degelijk een kentering is in de sloop van de wereld, er wordt aan gewerkt, maar van mij mag het wel een stuk sneller en verder gaan. Dat het zo traag en vrijblijvend is komt door de klassieke tegenstelling van het korte-termijn-belang van een individu en het lange-termijn-belang van de mensheid.
Het kost me best veel moeite om niet al te negatief over te komen, want dat schrikt mensen alleen maar af, maar persoonlijk denk ik dat als we geen snelle en radicale stappen ondernemen we deze planeet en onszelf op de een of andere manier nog voor de 22e eeuw onherstelbaar beschadigen.
Kakkerlak009 schreef:We willen te veel. We willen allemaal een eigen huis, een eigen TV, een eigen set potten en pannen, een klerenkast vol met kleding, een eigen mobiele telefoon en een eigen auto. Hier moeten we dus mee stoppen, maar niemand wil daarvan weten.
Niemand is wat overdreven, maar verder heb je denk ik gelijk. We willen te veel op het materiële vlak en daarnaast willen we dit niet delen. Er zijn natuurlijk alternatieve mogelijkheden: bijvoorbeeld grotere leefgemeenschappen die meer samen doen, maar dit zijn echte uitzonderingen.
Voorbeeld: In de schuur staat een grasmaaier die ongeveer een keer per maand gebruikt wordt voor mijn eigen grasveldje. De buren hebben ook allemaal een eigen grasmaaier die ook een keer per maand gebruikt worden en daarna weer in de schuur verdwijnen. Dit is pure verspilling, want als ik mijn grasmaaier uitleen aan mijn buren dan zouden we maar één grasmaaier nodig hebben voor de gehele wijk. Samenwerken is zo simpel.
Over concurrentie:
Globaal gezien ben ik het met je eens dat concurrentie voordelen heeft en zelfs (soms) belangrijk kan zijn, maar ik ik weet niet zeker of het ook noodzakelijk is.
De concurrentie van de pottenbakker met Blokker is niet oneerlijk. Blokker levert alleen maar een aantal standaardpotten is één bepaalde soort, een goede pottenbakker levert een heleboel soorten potten.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ik probeer eigenlijk te zeggen dat je bedrijven zoals; de Blokker, supermarkten, warenhuizen etc. helemaal niet nodig hebt. Sterker nog; deze bedrijven zijn voor een deel de oorzaak van veel problemen.
De meeste producten worden in grote fabrieken gefabriceerd door machines. Deze machines produceren (soms indirect) vervuiling en mensen zijn alleen voor onderhoud en administratie nodig. Als deze producten door mensen gemaakt zouden worden in een mensvriendelijke omgeving zouden mensen die nu werkloos zijn plezierig en nuttig werk hebben.
Een goedkope pot van de Blokker gooi je een stuk makkelijk weg, omdat je weet dat het heel makkelijk is om zo'n pot te fabriceren. Één pot meer of minder, wat kan jou het schelen. Een door mensenhanden gemaakte pot is moeilijker te crieëren en altijd uniek, daarom is het zonde om zo'n pot weg te gooien en het stimuleerd daarom recyclen en de pottenbakker zou het automatisch belangrijk vinden om duurzame potten te bakken. In een wereld met grote bedrijven heb je een wet nodig om bedrijven te dwingen om meer aandacht aan kwaliteit te besteden.
Zonder de twee grote supermarkten zou er in mijn woonwijk plaats zijn voor veel meer kleine winkeltjes zoals; bakkers, slagers, groentenmannen en sigarenwinkels. Deze kleine winkeltjes kunnen samen meer personeel aannemen met gunstigere arbeidsvoorwaarden dan een supermarkt kan.
Hier zou wel wetgeving tegen gemaakt mogen worden, wat mij betreft. Maar met gezonde concurrentie heb ik geen probleem.
We hebben nu 1000'en wetten, regels en protocollen waar een normaal mens heel weinig van begrijpt. Deze regels regelen ons leven en maken het zeer complex om iets te doen. Hoeveel regels wou je nog gaan toevoegen? Ik denk niet dat wetten en regels ons uit de problemen gaan helpen; het maakt het alleen maar moeilijker om een oplossing te kunnen bedenken; Het voegt alleen maar nieuwe variabelen aan de berekening toe.
Werk en gemeenschap
Ik denk dat de meeste mensen werken om te leven en niet andersom. Dat heeft ook een nadelige kant: als werken een noodzakelijk kwaad is dan hoeft het ook niet leuk te zijn.
Daar verkijk je je denk ik op. Zelfs als ik hard werk moet ik me druk maken om mijn pensioen, ziektekosten en andere zaken terwijl niemand me echt kan garanderen dat ik deze dingen ook daadwerkelijk krijg. Weinig mensen vinden hun werk leuk. Zodra je in de ochtend wakker wordt en denkt; verdorie, nu moet ik weer naar mijn werk, dan leef je om te werken.
Werken doe je misschien veertig jaar van je leven en in die tijd bijvoorbeeld vier dagen per week gedurende 9 uren. Dat is heel veel tijd dus is het belangrijk dat je dat werk doet dat je wil doen. Natuurlijk zijn hier grenzen aan.
Stel; Ik werk hard en vertrouw erop dat de overheid mijn pensioen, ziektenkosten en andere zaken voor mij kan regelen en mijn belangen verstandig weet te behartigen. Als kind heb ik natuurlijk gestudeerd wat niet leuk was en als volwassen man heb ik in mijn beste jaren keihard gewerkt, geld verdiend, een huis gekocht, kindertjes gemaakt etc.
Nu de kinderen het huis uit zijn en ik eindelijk van mijn laatste (hopelijk) 20 jaar kan gaan genieten, stort de aandelenbeurs in en bemerk ik dat mijn gehele pensioen tot zakgeld gereduceert is. Naarmate ik ouder word en meer zorg nodig heb, blijken de zorgverzekeraars niet te willen betalen omdat ik een risico geval ben. Als oude man wordt je vervolgens door de samenleving als een last beschouwd, terwijl je juist door alle levenservaring een heleboel wijsheid hebt over te dragen aan de jongere generatie.
Ik ben 20 jaar, maar dit is mijn grootouders overkomen en vele anderen.
JanMeut schreef:Dan komt een keer het moment dat je een bedrijf wordt en dus langs KvK, belastingdienst, administratie regelen etc. Dat is inderdaad een boel werk en als je dat niet ligt is dat vervelend, maar het lijkt me wel een redelijke eis van de overheid.
Standaard milieuregels voor kleine pottenbakkers.
Je kan iemand inhuren voor de administratie en dergelijke.
Het is wel een redelijk eis van de overheid, maar als simpele ongeschoolde pottenbakker snap ik helemaal niks van deze belasting, verzekering, pensioen en andere formulieren en wil juist potten gaan bakken, omdat ik dat met zijn eigen handen kan doen zonder hulp/last van anderen.
Voorbeeld: Een verstandelijk gehandicapte wil graag potten gaan bakken omdat hij dat goed kan. Hij bakt in zijn eigen woning in de veilige keuken in een speciale kleine oven zijn potten en beschildert ze mooi. Vervolgens probeert hij deze voor zijn woning te verkopen, natuurlijk gaat hij niet in de weg staan zodat hij geen overlast veroorzaakt.
Helaas is dit niet toegestaan en hij snapt helemaal niks van al de formulieren en wetgevingen en is daarom afhankelijk geworden van de slechte hulpverlening die door de overheid geboden wordt. Dit voorbeeld moet je natuurlijk in een groter perspectief zien.
Het is en blijft dus gewoon een kwestie van mentaliteit: als je wilt en er mentaal toe in staat bent kan je je eigen werk en de samenleving verbeteren.
Alles wat ik doe of maak is zinloos als de samenleving in zijn
geheel niet verbeterd. Er moet meer veranderen om het broeikaseffect, grondstof schaarste, hongersnood, oorlog, bomenkap en het uitsterven van dieren te voorkomen. Dat heeft momenteel meer prioriteit dan alle andere dingen, omdat het ons allemaal aangaat. Nu kan ik wel leuk een bedrijfje gaan opzetten en proberen kindertjes te kweken, maar dat lost het probleem nog niet op. Uiteindelijk krijgen de Indianen, die ik in mijn beginpost noemde, dan gelijk.
Maar ik denk dat je ook door moet blijven gaan met een bewustwording. We zijn in Nederland (voor België weet ik het niet) nu zo'n 100 jaar met natuurbehoud bezig, het is nog maar enkele decennia een vanzelfsprekendheid. Milieubehoud bestaat nog maar een jaar of veertig, het wordt uiteindelijk ook wel een vanzelfsprekendheid.
Ik loop nog steeds over straat met stinkende auto's, Kyoto is een zoethoudertje, China stookt kolen, Amerika is in oorlog, Europa wordt machtig, China wordt ook machtig, Iran en Noord-Korea hebben straks bommen, Afrika heeft nog steeds honger etc.
Er komt ooit eens een punt in tijd waarop het te laat is. Die bewustwording moet echt een stuk sneller gaan.