zonder lullig te willen doen, ik denk dat dat vooral de gevoeligheid van de passagier zal zijn.
Ja, maar wat is de drempelwaarde die de gevoeligheid van de gemiddelde passagier vertaalt in een fysische grootheid? Is het een drempelwaarde voor een bepaalde d
nx/dt
n, zonder parameters van de gemiddelde mens?
Ik las inmiddels dat d
3x/dt
3 jerk wordt genoemd. Volgens
Usenet Physics FAQ:
"When designing a train the engineers will typically be required to keep the jerk less than 2 metres per second cubed for passenger comfort. In the aerospace industry they even have such a thing as a jerkmeter; an instrument for measuring jerk."
En als je helemaal op het laatst een schokje voelt heeft dat volgens mij de natuurkundig-technische oorzaak dat de remmen vast slaan omdat de remkracht nét groter wordt dan de kracht uitgeoefend door de auto, waardoor je slip-stick effecten krijgt (plotse overschakeling van dynamische naar statische wrijving).
Eenmalig overschakelen van dynamische naar statische wrijving vindt plaats nadat de auto tot stilstand is gekomen, dat zal de passagier niet voelen.
Stick-slip is herhaald stoppen en doorschieten, zoals bij een piepend krijtje en de strijkstok van een viool. Ik zie niet helemaal of elke dynamische wrijving in wezen stick-slip is, maar dat zou wel kunnen (alleen bij piepend remmen?).