Oliebedrijven zouden zich heel anders gedragen als peak oil daadwerkelijk waar zou zijn. Ze zouden zich niet alleen, zoals nu, richten op een bedrijfstak die in een jaar of 20 ophoudt te bestaan. Bovendien zou in het geval van peak oil deze tak erg risicovol zijn omdat grote landen niet zonder olie kunnen, ik denk niet dat deze landen rustig blijven zitten en netjes een vermogen gaan betalen voor die olie. Mocht de peak oil waar zijn, dan zouden deze bedrijven zich ook meer gaan richten op andere energiebronnen, en ik las een tijdje geleden dat Shell, een bedrijf dat volgens velen vrij eerlijk is qua berichtgeving, zich meer gaat richten op olie en gas.
Peak Oil betekent niet dat de olie opraakt maar dat deze duurder wordt omdat het schaarser wordt. olie wordt dan enorm veel winstgevender t.o.v. duurzame energie. De tak houd niet over 20 jaar op, de tak blijft zelfs na peak nog minstens een jaar of 50 doorgaan! Op kleinere schaal uiteraard maar het is zeer winstgevend.
Overigens zijn de meeste oliebedrijven grotendeels gestopt met exploratie (Shell niet die moet zijn imago ophouden na die reserve revisies)
"DALLAS -- Despite high gasoline prices and a recent decline in production, Exxon Mobil Corp. doesn't plan to speed up investment in new exploration or build new U.S. refineries, Chairman and Chief Executive Lee R. Raymond said Wednesday."
http://www.mywesttexas.com/site/news.cfm?n...id=474107&rfi=6
Anonymous schreef:Olie producerende landen
De OPEC heeft aangegeven nog 100 jaar op dit niveau door te kunnen produceren. Maar mocht peak oil bestaan, waarom zouden ze dat niet toegeven? Een dergelijk bericht zou de olieprijzen omhoog doen gaan, en de hele wereld kan toch niet snel overgaan op andere energiebronnen. Waarom een risico op oorlog nemen door het geheim te houden.
Ik las dat hun opgaven van hun oliereserves omhoog schoten (zonder nieuwe velden te ontdekken) toen de OPEC opgericht werd. Ik denk dat zij hun reserves te klein aangaven, om op dat moment een hogere olieprijs te krijgen, en toen de OPEC opgericht werd ze hun echte reserves opgaven, omdat de OPEC toch een hoge olieprijs garandeert (productielimieten...)
Correctie dat was Ali Al Niami die zei dat Saudi Arabie mogelijk 100 jaar op dat niveau kon produceren. Nu zegt hij maximaal 15 jaar ( op 15 miljoen vaten per dag)
Je spreekt jezelf hier tegen --> een dergelijk bericht zou de olieprijzen omhoog doen gaan, en de hele wereld kan toch niet snel overgaan op andere energiebronnen. Waarom een risico op oorlog nemen door het geheim te houden
Exact een gigantische wereld crisis, dus dat is risicovol om de werkelijke reserves te tonen... daar is niemand bij gebaat op de korte termijn (wel op de lange termijn).
Correctie : De OPEC was al 10+ jaar opgericht voordat de reserves omhoogschoten.
Overigens hebben we het over staatsbedrijven, die reserve revisies zijn allemaal in zeer korte tijd gebeurt (binnen 5 jaar) in een GEHELE regio, erg onwaarschijnlijk. Daarnaast zaten er daarvoor normale bedrijven die meer credibility hebben. We weten simpelweg niet of ze geheel lucht zijn, voor 50% of voor 10% .....
Als de peak oil echt voor de deur stond, dan zou het algemeen wel bekend zijn. Ik kan niet geloven dat wij het op internet ergens vinden en dat politici het niet naar buiten willen brengen. Peak oil zou toch een erg goed argument zijn voor sommige van de standpunten van de 'groene' partijen.
Er zijn bestwel wat politici die van Peak oil afweten. Ik weet persoonlijk dat de meeste politici er pas wat aan willen doen als het bij de bevolking een bekend begrip is (in Nederland). Het moet eerst in de krant komen anders reageren ze helaas niet. Amerika is al lang bezig om zijn energietoekomst te verzekeren. Overigens zou ik maar even afwachten met die uitspraak tot je de komende verkiezingen meegemaakt hebt.
Realiseer je wel dat erkennen dat Peak Oil komt betekent erkennen dat economische groei ophoud. Niet iets waar je als politic door herkozen wordt.
De manier waarop veel websites informeren over de peakoil is erg gekleurd. Er worden uitspraken aangehaald die heel anders bedoeld zijn, of delen worden weggelaten. Bovendien zijn er evenzoveel bronnen die de peak oil als een hoax beschouwen, en ook daar goede argumenten voor hebben. Voorbeeldje:
http://www.gasresources.net/Lynch(Hubbert-...t-Deffeyes).htm
Lynch heeft een redenatie en een aanval maar geen harde feiten. Hij valt bijvoorbeeld aan dat de grafieken niet goed zouden zijn terwijl hijzelf best vaak fouten maakt met interpretatie van grafieken.
30 jaar geleden kon er slechts 3000 meter diep geboord worden, tegenwoordig zitten ze op 22000 meter. De oliewinning maakt dus snelle vorderingen. Ook het zoeken naar olie kan nu veel beter dan een aantal jaar geleden. Er is recent een groot veld gevonden in China, en zo zullen er nog wel meer volgen.
Je kan het ook zo interpreteren: Alle grote en makkelijk te bereiken olievelden zijn al gevonden. We moeten nu zoeken op ENORM moeilijke plekken en dan maar hopen dat we wat vinden.
In 2003 is er geen major veld gevonden. in 2004 maar 1 of 2.
Er wordt sinds 1964 steeds minder gevonden, dat is realiteit... je kan zeggen dat de trend weer omkeert maar dat zou dan een onlogische beweging zijn.
Evenzo kan ik je melden dat veel diepzee velden van 3000+ meter economisch niet winbaar blijken te zijn....
Over welke vondst heb je het in China? Dat enorm grote veld van 100 miljard vaten dat een hoax is
Mijn mening: Peak oil is een leuk verzinsel dat de olie industrie en G.W. Bush heel goed uitkomt. Ik denk dat er nog zat olie is, er zijn zelfs mensen (gerespecteerde wetenschappers) die beweren dat olie abiotisch is.
Pardon maar Peak Oil is iets wat REALITEIT is, alleen de vraag blijft wanneer het komt.
Wat jij zegt is dat deze bedrijven, instanties en nieuwssites allemaal leugens verspreiden.
Shell, BP, ExxonMobil, Total, Saudi Aramco, OPEC, The Economist, New York Times, Forbes, Yahoo News, Associated Press, Al-Jazeera, Society of Petroleum Engineers, IHS energy, Cera, CSIS Washington, Department of Energy, International energy agency, Energy intelligency agency, RIVM, Instituut Clingendael, ASPO, ODAC. etc. etc. etc.
Wat jij zegt is dat de realiteit zoals weergegeven o.a in deze grafieken niet klopt.
http://dieoff.org/42Countries/42Countries.htm
Wat jij zegt is dat Amerika niet gepiekt is in 1970, nu nog steeds al zijn olie uit het eigen land haalt en niks importeert....
Get real face the facts Peak Oil will come. The date is uncertain but getting closer as we speak...