benb schreef:Het offer is het afgeleide van het probleem of zoals je wilt de wens.
Wat ik duidelijk wilde maken is de veelduidigheid van het probleem/wens. Zou je sowieso een antwoord kunnen formuleren ?!!
Wat ik nu vooral zie is dat er belastingen worden geheven door de overheid. Terechte heffingen die bewijsbaar zijn of fantasie heffingen die meer politiek gefundeerd zijn ?
Ik denk dat je je antwoord in die richting moet zoeken.
We gaan er niet uitkomen hoe groot het probleem precies is. Het IPCC en de meerderheid van de wetenschappers meent dat dit het geval is: Opwarming komt door menselijke CO2 uitstoot en B: Als we het niet met 2 graden in de komende jaar verminderen dat er dan rampen gaan gebeuren.
Er zijn nog veel sceptici, en die gaan we binnen dit topic ook niet overtuigen.
Ik zou echter een andere insteek willen. Laten we zeggen dat we
niet zeker weten dat bovenstaande stelling juist is.
Het is wel waarschijnlijk, maar dus niet 99% zeker. Zo kom ik de sceptici en de alarmisten tegemoet. Ja, dat is arbitrair, ik weet het, maar ik zou graag de eeuwige discussie over het klimaat achter me laten en me afvragen 'wat kost het dan, die uitstoot met 2 graden terugdringen?
<i>Hiervoor zouden we dan voor 2050, onze uitstoot moeten terugdringen met 80%.
Beste KolonelPaniek, dit is meer een ethische vraag.
.
'Met de kennis die ik nu heb, wil ik moedwillig het klimaat voor altijd veranderen?'
De ethische vraag, dat was ook de insteek
Ja, maar hoe duur is het nu precies, eigenlijk. Lijkt me wel een goede vraag.
Precies! Betekent het dat we niet 3x per jaar meer op vakantie kunnen, of kunnen we geen hartoperaties meer betalen?
Als we dat eenmaal weten kunnen we gaan discussiëren over of het te duur is.
Weg doen van luxe is een makkelijker offer wat je van mensen kunt vragen ('voor de zekerheid' ) dan het inkrimpen van een sociaal stelsel of onderwijs, (zodanig dat mensen doodgaan aan behandelbare ziektes of op straat moeten leven..)
Dit is naar mijn idee ook het sterkste argument dat sceptici hebben. Ze worden altijd weggezet als eigoisten die in hun Hummers willen blijven rijden, maar ik denk dat die stap terug wezenlijk pijn gaat doen.
En om te weten in hoeverre het pijn gaat doen, zoek ik graag antwoord op economische 2 vragen.
Wat voor gevolgen heeft het terugdringen van onze CO2 uitstoot met 80% voor onze economische groei?
En wat voor gevolgen heeft de economische groei voor onze maatschappij en wat we te besteden hebben? Is bijv de zorg nog te betalen als we minder groeien of zelfs krimpen?