Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
alexanderUSA
Artikelen: 0

Leeftijd van het heelal

mensen, ik heb hier eens goed over nagedacht omdat ik weer eens een bericht zag dat een of andere telescoop 13.75 miljard jaar terug heeft gekeken en een galaxy van het jonge heelal heeft ontdenkt.

ok, in klaartekst, ik heb hier nog steeds problemen mee, wie kan mij dit nou eens fatsoenlijk uitleggen.

1. uitgaande van de "big bang" theory was het helaal dus een oneindig klein en oneindig heet punt in het niets waar al onze materie/informatie in opgeslagen was en spontaan ging uitdijen, correct?

2. een telescoop kijkt 13.75 miljard jaar in (laten we zeggen) "noordelijke" richting naar de rand van het heelal en zou op hetzelfde moment dus ook 13.75 miljard jaar naar het "zuiden" kunnen kijken naar de rand van het heelal

3. dat zou dus betekenen dat heelal met minstens dubbel lichtsnelheid zou moeten zijn uitgedijt, er vanuit gaande dat de big bang precies onder onze voeten heeft plaatsgevonden

4. oftwel wie zegt mij dat het heelal niet 100 miljard jaar oud is en wij alleen maar dit ene kleine stukje kunnen zien?

of denk ik nou raar?
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: Leeftijd van het heelal

of denk ik nou raar?
Wetenschapsforumdeelnemers willen zaken niet onfatsoenlijk uitleggen, uiteraard.

1) ja

2) ja

3) nee

4) niemand niet

Niemand denkt raar. Lees ook eens de wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”