Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
kee
Artikelen: 0

Re: Bewijs van kempe

Zeker dat het niet met de hand bewezen is? Het gaat op het eerste zicht niet om het vinden van snarks in het snark theorem? Is niet vermeld in het artikel op Wikipedia, dat mag er dan wel bij.

Heb net nog een beetje met die ketens zitten spelen van Kempe, maar zoals verwacht lukt het niet om dat "bewijs" eenvoudig te repareren.
sirius

Jaimy, wat is nu het probleem met een bewijs middels een computer? Als binnen het eindig aantal mogelijkheden in alle gevallen een stelling waar is, dan is dat toch gewoon een bewijs?

Als je het niet elegant genoeg vindt zeg dat dan. Maar dan is een eenvoudig tegenantwoord dat bewijzen die met de hand gemaakt zijn ook niet altijd even elegant zijn.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
sjasogun1

kee schreef:Ok, nu beter.

1) Begin met in het plaatje de linkse rode groen te maken. Mogelijks breekt de rood-groene keten die hieraan verbonden is door de blauw-groene keten naar buiten. Veronderstel dat dit het geval is.

2) Probeer nu de rechtse rode geel te maken. Ook de rood-gele keten hiermee verbonden kan naar buiten breken door de blauw-gele keten. Omdat in (1) de blauw-groene keten al verbroken is, is de gele knoop niet meer afgeschermd en kan die rood worden. Dit levert dus een probleem op. Elke rode knoop kan apart van kleur veranderd worden (resp groen en geel), maar niet samen (zonder de andere knopen op de cirkel te beïnvloeden).
Bedankt voor de uitleg, nu snap ik de fout! Ik weet dat deze reactie wat laat is maar ik heb er de afgelopen week niet meer aan gedacht.
Veni, Vidi, Cecidi

(Ik kwam, ik zag, ik viel dood neer)

(PM me voor meer grappige combinaties!)

Terug naar “Wiskunde”